|      
Želiš odustati?
Pre nego što potvrdiš svoju odluku, upoznaj se sa posledicama te odluke.
Ukoliko potvrdiš odustajanje, na tvoj lični računar ćemo namestiti cookie, koji će nam omogućiti, da te tokom takmičenja (10. - 14.06.2013.) prilikom dolaska na portal prepoznamo i omogućimo ti nesmetano korišćenje portala, bez prikazivanja Ringerajinih stabala odnosno kontrole uz desnu ivicu ekrana.

Istovremeno, oduzećemo ti sve prikupljene bodove, a bodove će izgubiti i Ringeraja. Nažalost, odustajanjem gubiš i pravo na osvojene nagrade.

Da li još želiš odustati?
Želiš svoj lični kalendar?
PRIJAVI SE i primaćeš e-novosti sa korisnim, zanimljivim i zabavnim sadržajem na svoju e-adresu.

Razvoj deteta: Razvojne faze

Razvoj motorike
U motorici, kao i u učenju drugih veština, u ovom razdoblju dete se razvija najbrže. Mnogi roditelji koji kod kuće imaju petogodišnjaka verovatno uopšte ne znaju šta sve već može njihovo dete. Osim  svakodnevnih radnji kao što su oblačenje ili umivanje, većina dece je samostalno savladala i sportske veštine kao što su plivanje (bez pomagala), vožnja rolera, skijanje... U suštini,  nema osnovnog sporta koji petogodišnjak ne bi bio sposoban da nauči. Reč je, naravno o osnovama sportskih veština koje su bazirane na igri i prijatnom doživljavanju sporta. Važno je da roditelji deci posvete i vreme za učenje o svetu koji ih okružuje, njegovim zakonima, pravilima, navikama i običajima. Sa sve naprednijim motoričkim razvojem povećavaju se i detetove sposobnosti mišljenja, i zbog toga je sposobno da pravi kompleksnije rečenice.

Detetova kreativnost
Deca imaju jako razvijenu maštu i vole da stvaraju. Školski sistem uglavnom podstiče razvoj jednakosti i prilagođavanja, zatim oponašanje i učenje. Naglašava razmišljanje koje vodi do rešenja problema. Pitanja koja podstiču takvo razmišljanje imaju tačne i pogrešne odgovore, odnosno rešenja, i važno je jedino da li je odgovor pogrešan ili tačan. Nije važan proces koji vodi do pogrešnog odgovora. Naučite svoje dete da razmišlja drugačije i podstiče pitanja koja imaju više mogućih rešenja, i gde nema tačnih i pogrešnih odgovora. Razmišljanje koje je usmereno u traženje jednog rešenja razlog je da puno dece koja su pre polaska u školu razmišljala otvoreno, nakon nekoliko godina u školi postaju manje kreativna nego što su bila pre polaska u školu.

Osim gena, na detetovu kreativnost utiče i okolina u kojoj ono živi. Ako želite da što bolje podstaknete i ohrabrite njegovu kreativnost, treba da mu osigurate bezbednu okolinu u kojoj će moći slobodno da se izražava. Detetu treba da verujete i da ga podstičete u njegovim kreativnim aktivnostima. Možete da mu se i pridružite čitanjem priča, zajedno gledajte ilustracije i imenujte likove iz priče. Podstaknite razvoj njegove mašte izmišljanjem priča, pesmica, rime i zagonetaka. Podstičite ga da pronađe više rešenja za jedan problem, i da prihvati različitost. Verujte u njegove sposobnosti. Odgajajte ga sa jasno postavljenim granicama. Kreativnost je poželjna, ali isto tako je važno da znamo da razmišljamo konvergentno. Dete samo treba da pronađe odgovarajuću kombinaciju.

Među prijateljima
Socijalni kontakti su jači, dete je sposobno da organizuje zajedničke igre. Konflikte koji se pojavljuju tokom igre pokušava da reši bez pomoći odraslih. Ponašanje značajno za određeni pol pokazuje se u izboru i načinu govora i igre. U ovom razdoblju društvo vršnjaka postaje za dete jako važno, i utiče na njegovo ponašanje. Grupe su sastavljene od različitih polova, i često je vođa devojčica. Vođa u razdoblju pre škole je obično najinteligentnije i fizički najjače dete.

Stvarnost i nestvarnost
Dete u šestoj godini života zna bolje da razlikuje između stvarnosti i nestvarnosti. Bolje razume maske za maskenbal i značenje maskiranja. 

Strah ima velike oči
Strah je važan mehanizam koji nas štiti od opasnosti. Strah izaziva nepoznata situacija, ali važnu ulogu u ovom periodu ima i mašta. Dete se najviše boji odvajanja od roditelja, “zlih” ljudi i samoće. Kada vas nema, dete se boji da se nećete vratiti i da će ostati samo. Iako imate osećaj da treba nešto da preduzmete jer vam je teško kada je dete tužno i falite mu, treba da znate da je važno da ga naučite da će povremeno biti samo.  Naravno, treba i da zna da ćete se uvek vratiti. Kada odlazite negde, objasnite mu gde idete i kada ćete se vratiti. Ne pokušavajte da dete preusmerite na druge aktivnosti kako ne bi primetilo da odlazite. Time ćete narušiti njegovo poverenje i ono vam sledeći put može još teže pustiti da odete. Ako mu obećate da ćete se vratiti nakon crtanog, toga se i držite. Ako se dete boji mraka i samoće, pre odlaska u krevet upalite malo svetlo ili ostavite pritvorena vrata, i obećajte mu da ćete ga obići pre nego što legnete.

Prve ljubavi
Dete kroz međuljudske odnose utvrđuje svoj identitet koji se prikazuje i u prvim ljubavima i "vezama". Iako važnu ulogu tu ima naklonjenost, dete kroz takvu "vezu" i emocije naglašava svoj identitet i svoju ulogu u društvu.

Ljutnja
Dete sada ima veću kontrolu nad svojim emocijama. Socijalno je zrelije, veće verbalne sposobnosti mu omogućavaju bolje izražavanje. Pravilnim vaspitanjem smanjuje fizičke ispade ljutnje, naravno ako smo mu dali do znanja da takvo ponašanje ne dozvoljavamo.

Razvoj mišljenja i govora
Povezanost razvoja mišljenja i govora odražava se i u govoru kao sredstvu za izražavanje situacije. Na početku dete objašnjava šta je uradilo, a kasnije šta sada radi. U predškolskom razdoblju sve više i češće verbalno planira aktivnosti. Podstičimo ga da nam objasni šta će da radi i kako će da “reši zadatak”. Dete neke pojave zna već pravilno uzročno da objasni, pa ćete vremenom sve ređe čuti da se oblaci kreću jer su živi ili da lopta pliva na vodi, jer je bele boje.

Koliko je sati?
Deca koja će uskoro da krenu u školu, lako zapamte položaj kazaljke na satu. Sat koji ste zajedno napravili od kartona, ili neki stari sat koji ne koristite, biće vam od pomoći. Možete da ga naučite da crtani počinje kada su kazaljke na satu u određenom položaju, isto tako kazaljke na satu najavljuju odlazak u krevet, vreme za obrok ili večernje kupanje.

Poznavanjem brojeva predškolska deca lako čitaju vreme sa digitalnog sata. To je dobra vežba. Uprkos tome, to ne znači da deca pogledom na sat znaju pravilno da odrede vreme. U razdoblju od pete do šeste godine mogu poređenjem doći do vremenskog intervala koji im je blizu. Ne razumeju mera vremena (10 minuta, jedan sat, pola sata), ali razumeju vremensko razdoblje potrebno za slušanje jedne pesmice ili za put do vrtića.

Muška ili ženska piša
Ovo je razdoblje otkrivanja svog tela. Između druge i pete godine deca će otkriti razlike između ženskog i muškog tela, i još pre škole puno naučiti o razlici u polovima. Kada odgovarate na pitanja kako je beba došla u stomak i slično, važno je da ste iskreni, da su vaša objašnjenja razumljiva i primerna uzrastu vašeg deteta. Pre ili kasnije dete će otkriti ako ste ga lagali, a to može da naruši njegovo poverenje u vas.

Deca nisu uvek zadovoljna odgovorima, ali previše detaljni opisi mogli bi samo da ih zbune ili da zbune roditelje kada dete u nekoj poseti počne da objašnjava o svojoj piši.

Pročitajte još

Razvojne faze
Ishrana
Zdravlje i nega
Dobro je znati
Igrajmo se




Posni spanać
Kuvar: Torbica
Divan i zdrav prilog!
Click Here