Jeca* -> RE: Da li ispravljati greške u govoru? (8.1.2009 11:38:08)
|
Mislim da je rano da brineš! Polako...on je još uvek u fazi progovaranja! A evo i jedan tekst. Možda bude od koristi. KADA I ZA ŠTA SE SVE OBRATITI LOGOPEDU Logoped se bavi prevencijom i lečenjem govorno-jezičkih i glasovnih poremećaja dece i odraslih. Svoje dete dovešćete logopedu u slučaju: - da je rodjeno pod odredjenim rizikom (održavana, problematična trudnoća, prevremeni porodjaj, niska porodjajna ocena – apgar, utvrdjena neka bolest na rodjenju, težak porodjaj i sl.). Takvo dete prati se i u razvojnom savetovalištu. - da do treće godine nije razvilo govor. U tom uzrastu treba da vlada rečnikom od 600-800 reči, ima rečenicu, koristi predloge, postavlja pitanja, traži da mu se pričaju pričice, recituje kraće recitacije. Ovo je inače period koji se naziva "korisno vreme za učenje govora i razvoj percepcija". - da je rodjeno sa rascepom usne i nepca. Obratite se za savet još pre prvih operacija a posle operacija obavezan je tretman. - da ne reaguje na zvuk. U tom slučaju dobro je da dobije slušni aparat do treće godine da bi na vreme počelo sa učenjem govora kako bi ga što bolje savladalo i po mogućstvu se uključilo u redovno školovanje - da posle treće godine ne izgovara pravilno glasove. Obratiti pažnju na izgovor svakog glasa ponaosob. Do treće godine treba da izgovara: A,E,I,O,U,P,B,T,D,K,G,M,N,J; u četvrtoj: V,F,S,Z,C,H; u petoj: Č,Dž,Š,Ž,Ć,Đ,Nj,L; u šestoj: R, u sedmoj: Lj. U četvrtoj godini treba odvesti dete na obavezan sistematski pregled logopedu. Do polaska u školu dete treba da ima potpuno razvijen govor i da sve glasove pravilno izgovara. - da u bilo kom uzrastu počne da muca treba se odmah obratiti za pomoć - da se javi uporna promuklost ili potpuno odsustvo glasa - da u školi ne može da savlada čitanje i pisanje. Dete pravilno izgovara sve glasove, naučilo je slova, imenuje ih ali ne ume da čita i piše – ne povezuje ta slova u celinu tj.reč. Ovo je obično razvojni problem koji logoped uspešno rešava. Pratite budnim okom razvoj svog deteta i ne žmurite pred problemom. Ako mislite da problem postoji obratite se na vreme za stručnu pomoć. Dete će vam biti zbog toga zahvalno celog života. Odrasli dolaze logopedu u slučaju da su: - doživeli moždani udar ("šlog") pa izgubili govorne funkcije, - promukli duže vremena (zloupotreba glasa, alergijski, psihogeno) ili potpuno ostali bez glasa (polipi, tumori i sl. promene na glasnim žicama) - iznenada počeli da mucaju ili otežano govore. Poremećaj čitanja i pisanja Problemi ove vrste gotovo uvek idu zajedno i najčešće se smatraju razvojnim. Dolaze do izražaja kada dete podje u školu. Logoped može i pre opismenjavanja deteta da ukaže na mogućnost javljanja ovih problema u školi (na osnovu razvijenosti/nerazvijenosti grafomotorike i uradjenog predikcionog testa za disgrafiju). Dete u školi nauči sva slova, imenuje ih ali kada treba da ih poveže u reč ne može, niti može da napiše izgovorenu zadatu reč već piše slova onako kako je čulo ili misli da treba. Čitanje i pisanje se smatraju najvišim i najsloženijim funkcijama u razvoju. Centri za čitanje i pisanje smešteni su u kori velikog mozga i najduže sazrevaju. Nemojte kriviti dete, smatrati ga tvrdoglavim, misliti da neće da piše i čita, tući ga, grditi – shvatite da ne može i da ne bi ste ostali u jednom začaranom krugu bez izlaza obratite se logopedu za stručnu pomoć. Ne odugovlačite jer će se problem samo produbiti. Javite se čim primetite da dete ne može da pročita ili napiše reč. Logoped će mu pomoći tako da neće gubiti mnogo u vremenu i normalnom savladavanju školskog programa. Ne učite dete da reč čita tako što će imenovati slovo po slovo, a onda pokušavati da shvati koju je reč pročitalo jer to nikako neć moći. Logoped se služi analitičko-sintetičkim metodom u tretiranju ovih poremećaja. Rezultati su brzo vidljivi i tretmani se uspešno završavaju na veliku radost i deteta i roditelja. Deca se oslobadjaju napetosti i straha u kome su bila. Javlja se želja za čitanjem i pisanjem, želja za učenjem. Dete je zadovoljno i samopouzdano. Roditelji ga ne grde i ne kažnjavaju već hvale, kao i učitelj u školi što mu daje još više poleta u radu.
|
|
|
|