cookie-img

Stranica koristi kolačiće

U cilju pružanja boljeg korisničkog iskustva, analize online upotrebe, sistema oglašavanja i funkcionalnosti. Nastavkom korišćenja smatra se da se slažete sa korišćenjem kolačića u navedene svrhe.

Eksperiment „FlowBy“: Deca više neće učiti pisana slova

Dosad su prvačići u Bavarskoj prvo morali da uče štampana slova, a tek krajem prvog razreda dolazila su povezana (pisana) slova. To znači: svako slovo moraju savladati u četiri varijante – veliko i malo štampano, zatim veliko i malo pisano. Uz to dolaze bezbrojne mogućnosti povezivanja između slova.

Eksperiment „FlowBy“: Deca više neće učiti pisana slova

Nova istraživanja dokazuju: pisana slova koče decu, umesto da im pomažu, piše Merkur.

43 škole već testiraju potpuno novu metodu – sa iznenađujućim rezultatima

„Pojednostavljena početna slova za neku su decu teška i često dovode do rukopisa koji su teško čitljivi“, kaže Maria Wilhelm, voditeljka odela za osnovne škole u Ministarstvu obrazovanja. Još dramatičnije: „Često doživljavamo da deca u trećem razredu ponovno prelaze na štampana slova, iako su pre toga učila pisana.“

Studija otkriva: pisana slova usporavaju

Pionirsko istraživanje Eve Odersky sa Univerziteta Eichstätt jasno pokazuje: pisana slova usporavaju decu. Za rečenicu od pet reči deci koja pišu povezanom rukom trebalo je u proseku 22 sekunde. Oni koji su pisali štampanim slovima bili su dve do tri sekunde brži, a oni koji koriste delimično povezana slova čak četiri sekunde.

„To u školskom danu čini veliku razliku na celoj stranici“, objašnjava istraživačica. Još zanimljivije: dok deca koja pišu štampana slova u vazduhu traže najkraći put do sledećeg slova, deca koja pišu pisanim slovima prave nevidljive krivulje i petlje – čisto gubljenje vremena.

Eksperiment „FlowBy“: revolucija u učionici

Kao posledica toga Ministarstvo obrazovanja pokrenulo je pilot-projekt „FlowBy“. U 43 osnovne škole deca odmah iz štampanih slova razvijaju svoj lični rukopis – bez „obilaznog puta“ preko klasičnih pisanih slova. U posebnim „radionicama pisanja“ isprobavaju se odgovarajuće veze između slova.

Projekt će se pratiti do četvrtog razreda i naučno vrednovati – ne samo brzina, nego će se beležiti i svaki pokret olovkom.

Druge zemlje su već ispred

Bavarska nije sama: u nekoliko saveznih zemalja „osnovna slova“ već su dopuštena kao alternativa. Baden-Württemberg ostavlja školama na izbor hoće li koristiti pisana slova ili ne. Švajcarska je pisanim slovima u potpunosti okrenula leđa.

Odluka već 2026. godine

Zavisno od rezultata „FlowBy“ projekta, konačna odluka mogla bi pasti već u školskoj godini 2026./27. Angelika Speck-Hamdan, penzionisana profesorka didaktike osnovne škole sa Univerziteta Ludwig-Maximilian u Münchenu, procenjuje: „Maksimalno će trebati jedna decenija da se jednodelno usvajanje pisma u Bavarskoj ustali.“

Bavarski savez učitelja i učiteljica na to gleda sa rezervom. „Apsolutna norma nema smisla“, ističe predsednica BLLV-a Simone Fleischmann. Važna je individualna odluka za svako dete.


Izvor: Fenix-magazin.de

Prijavi se i prati razvoj svog deteta

Besplatne nedeljne e-novosti, koje pomno prate razvoj tvog deteta.

Tvoj email

Predviđeni datum porođaja

calc-img

Izračunaj datum porođaja

news-img

U bioskope stiže "MIT O MARAKUDI - KAMENO DOBA"

Brankica Sebastijanović, Uroš Jovčić, Aleksa Avramović i Marko Kon u najnovijoj animiranoj priči "Mit o Marakudi - kameno doba".

favorite-img

Oglasna poruka

Poslednji tekstovi

article-img

Poslednje teme sa foruma

message-img