|      
Želiš da odustaneš od takmičenja?
Pre nego što potvrdiš svoju odluku, upoznaj se sa detaljima.
Ukoliko potvrdiš odustajanje, na tvoj računar ćemo automatski ubaciti cookie, koji će nam omogućiti da te tokom takmičenja (11.04.-15.04.2020) prilikom dolaska na portal prepoznamo i omogućimo ti neometano korišćenje portala, bez prikazivanja ikona Ringerajinog sponzora, odnosno kontrole uz desni rub ekrana.

Istovremeno, oduzećemo ti sve prikupljene bodove, čime se na žalost gubi pravo za osvajanje nagrade.

Da li još uvek želiš da odustaneš od takmičenja?
Ringeraja.rs koristi "kolačiće" u cilju pružanja boljeg korisničkog iskustva, praćenja posećenosti i prikaza oglasa. Postavke prihvatanja kolačića podesite u vašem internet pretraživaču.
Nastavkom korišćenja smatra se da se slažete sa korišćenjem kolačića u navedene svrhe. Za nastavak kliknite "U redu".   Saznajte više.
Želiš svoj lični kalendar?
PRIJAVI SE i primaćeš e-novosti sa korisnim, zanimljivim i zabavnim sadržajem na svoju e-adresu.

Razvoj deteta: Razvojne faze

Razvoj motorike
Sredinom druge godine mališan počinje da nosi naokolo različite predmete. Isto tako, uživa da vuče ili gura velike igračke ili kutije. Trči oprezno, pogledom usmerenim ka podu. Teško izbegava prepreke. Bez pomoći otvara vrata ili podiže predmete sa poda. Penje se i spušta po stepeništu uz vašu pomoć, i može puzeći unazad da se spusti niz stepenice. Uživa u penjanju na stolicu i slične predmete. Igra je sve kompleksnija: kockama gradi stubove, kotrlja loptu ili je udara nogom, i pri tome održava ravnotežu. Zna da okreće stranice knjiga, i rado gleda jednostavne slikovnice. Oponašanjem vuče ravne crte po listu papira. Počinje da pokazuje sklonost ka većoj upotrebi jedne (dominantne) ruke.

Pri kraju druge godine dete je mnogo spretnije. Trči sigurnije, i lako se zaustavlja. Isto tako, lako izbegava prepreke. Pri hodanju gore, dole, po stepenicama oslanja se na ogradu ili zid. Sa lakoćom gura ili vuče igračke na točkovima, odgurava se na triciklu nogama, jer još uvek ne zna da upotrebljava pedale. Voli da se penje po nameštaju sa namerom da dođe do prozora ili da otvori vrata.

Malo pre druge godine, kašikom jede hranu, uživa u igrama bacanja i hvatanja lopte, i u nizanju drvenih kuglica na uzicu.

Važna su i negativna osećanja
Osećanja, čak i ona neprijatna, vrlo su važna za razvoj deteta, i pre svega za međusobne odnose. Ljudi svet doživljavaju prema osećanjima. Ona usmeravaju naše potrebe ka pozitivnim ciljevima, koji mogu biti ljudi, stvari ili situacije. Zbog pozitivnih osećanja se družimo, neke osobe nas privlače više nego druge, u nekim prostorima se osećamo bolje nego u drugima. Pomažu nam da se prilagođavamo situacijama, i imaju odbrambenu funkciju.

Ako znamo da tumačimo svoja osećanja i njihovo doživljavanje, možemo ih prepoznati i kod drugih ljudi. Time se stavljamo u njihovu poziciju, i dobijamo drugačiji pogled na situaciju. Takav pristup koriste mnogi roditelji koji se, umesto fizičkih kazni ili emocionalnog pritiska, odluče za razgovor sa detetom o tome kako bi se osećalo ako bi se njemu uradilo isto to što je ono učinilo drugima.  Kada dete stavljamo u položaj druge osobe i razgovaramo o doživljavanju drugih osoba, podstičemo razvijanje empatije tj. mogućnosti da se užive u osećanja drugih. Dete treba naučiti da se raduje uspehu svojih prijatelja, i da zna da se saoseća sa nesrećom drugih.

Dete može zdravo da se razvija jedino u emocionalno bogatoj okolini. Deca koja imaju manjak osećanja, bilo pozitivnih ili negativnih, koja ne razlikuju prijatnost i nelagodnost, i koja su često sama, imaju loše osnove za uspešan emocionalni razvoj. Manjak emocionalnih veza može da dovede do poteškoća ili bolesti. Emocije deluju na funkcionisanje celog tela i mogu izazivati psihosomatske bolesti.

Strahovi mališana
U drugoj polovini prve godine razvija se strah koji izazivaju iznenadne i neočekivane situacije iz okoline. To može biti strah od odvojenosti, koji se naziva i separacijski strah, i nastaje kao posledica sve veće povezanosti deteta sa roditeljima i razumevanja mogućeg razdvajanja. Taj strah se posebno primećuje pre spavanja, i zbog toga mnoga deca imaju “prelazni” predmet (ćebence, plišanu životinju) koja im predstavlja simbol roditelja kada nisu prisutni.

Sa dve godine razviju se stid i krivica, koji su često međusobno povezani. Ako je dete već bez pelene i upiški se, može da se stidi.

Razvoj govora
Govor se najbrže razvija u ovom razdoblju. Detetov rečnik poveća se sa otprilike 10, na više od 100 reči. Tome doprinosi stalni interes za stvari u okolini, pokazivanje prstom na njih, kao i stalna pitanja “šta” i “šta je to”. Kada dete usvoji oko 50 reči, počinje da međusobno povezuje po dve reči u jednostavne rečenice.

Mali istraživač
Radoznalost i istraživanje su u ovom periodu glavne aktivnosti mališana. Posebno mu je zanimljivo sve što je zabranjeno. Napravićete mu najveću uslugu ako ga što manje ograničavate. I to radite tek tada kada bi svojom aktivnošću mogao da povredi sebe ili vas. Umesto da stalno ponavljate NE, bolje bi bilo da sklonite sve opasne predmete, da bi detetovo istraživanje bilo prijatnije i opuštenije. Mali istraživači koriste roditelje kao sigurnu bazu oko koje kruže dok istražuju, i uvek se vraćaju po ohrabrujući i umirujući dodir. Razdaljina na kojoj kruže oko roditelja je vrlo različita. U poznatoj, domaćoj okolini hrabra deca mogu da izađu iz vidnog polja roditelja, dok se u novoj okolini mnogo dece uopšte ne odvaja od roditelja.

Postavljanje granica za mališana
Dete treba rano da nauči šta se sme, a šta ne. To je staro nepisano pravilo. Ali većina dece ovog uzrasta ne razume složena pravila i zabrane. Do toga se mora doći postupno. Za dete je dovoljno nekoliko osnovnih pravila kojih morate da se dosledno držite, a kasnije ćete ih nadograditi. U ovom periodu treba mu jasno reći da neke stvari ne sme da radi. Upotrebljavajte kratke i jasne rečenice, ne vičite, budite jasni i kratki, i dovoljno odlučni i dosledni. Nemojte da menjate pravila jer ćete tako da zbunite dete.

Zabrane nisu same sebi svrha. Osim što se pomoću njih brinete za sigurnost deteta, one mu omogućavaju i da se uklopi u okolinu. Pri uvođenju novih pravila treba uzeti u obzir detetovo raspoloženje. Ako je previše umorno, gladno ili bolesno, nije pravo vreme za novosti. Morate da shvatite da za dete postoji samo sadašnjost, zbog toga mu nemojte tumačiti ili braniti stvari od ranije. Važno je da pravila vaše porodice poštuju oba partnera, bake, deke, ostali članovi porodice, kao i dadilje.

Pročitajte još

Moj mališan
Razvojne faze
Zdravlje i nega
Ishrana
Dobro je znati
Igrajmo se




image
Aleksandra*
Definitivno ih preporučujem svakoj trudnici i porodilji.
Pre dve godine i tri meseca na svet je došla moja devojčica, prvo dete. Dojenje je bilo nešto oko čega se uopšte nisam razmišljala. Težak porođaj, zbunjenost, bol su doveli do toga da uopšte nisam sigurna da li i koliko imam mleka. Beba je plakala, a ja sam došla u iskušenje da posegnem za adaptiranim mlekom. Drugarica koja je za Fitolat saznala na ovom forumu mi je poslala link. Iskreno, bila sam skeptična, ali bih sve uradila da imam što više mleka. Suprug je kupio isti dan ove divne tablete. Nisam verovala, ali sam uredno pila. Posle par dana sam imala osećaj da beba manje plače i da mleko više ide! Od tog trenutka kreće i uživanje u dojenju. Mogu slobodno napisati da od tog trenutka sam i ja mnogo srećnija i zadovoljnija bila. Nekoliko meseci sam ih redovno pila. A moja bebica je sisala punih godinu dana. Sada to više nije bebica nego devojčica koja će uskoro dobiti batu, a mama ovog puta ne ide u porodilište bez ovih fantastičnih tableta.  Više >>
image

Pljeskavice od povrća
Kuvar: amdn
Pljeskavice od povrća

Anketa

Test za trudnocu
ivak

Da li vas je nekad izneverio test za trudnocu?

Nikad (74%)

Kada sam ga rano uradila (21%)

Uvek (5%)


Ukupan broj glasova: 62

Hvala za glasove. Glasao/la si za sve aktuelne ankete. Izradi svoju anketu!

Oznake

Click Here