|      
Želiš da odustaneš od takmičenja?
Pre nego što potvrdiš svoju odluku, upoznaj se sa detaljima.
Ukoliko potvrdiš odustajanje, na tvoj računar ćemo automatski ubaciti cookie, koji će nam omogućiti da te tokom takmičenja (10.07.-14.07.2019.) prilikom dolaska na portal prepoznamo i omogućimo ti neometano korišćenje portala, bez prikazivanja ikona Ringerajinog sponzora, odnosno kontrole uz desni rub ekrana.

Istovremeno, oduzećemo ti sve prikupljene bodove, čime se na žalost gubi pravo za osvajanje nagrade.

Da li još uvek želiš da odustaneš od takmičenja?
Ringeraja.rs koristi "kolačiće" u cilju pružanja boljeg korisničkog iskustva, praćenja posećenosti i prikaza oglasa. Postavke prihvatanja kolačića podesite u vašem internet pretraživaču.
Nastavkom korišćenja smatra se da se slažete sa korišćenjem kolačića u navedene svrhe. Za nastavak kliknite "U redu".   Saznajte više.

Jedite, ali ne za dvoje!

Baby Planeta, 3.4.2012
Sad moraš da jedeš za dvoje! Ovu rečenicu će buduća mama tokom trudnoće čuti veoma često, čak i ako se stomak još ne nazire. To je samo jedna od predrasuda koje će čuti do porođaja, a većina njih odnosi se na ishranu.

image
/11


 

Da razgraničimo šta su stvarne smernice za ishranu, a šta zablude ukorenjene u tradiciji, pomogla nam je Jasmina Stojanović Ristivojević, strukovni nutricionista dijetetičar.

 - Za pravilan rast i razvoj deteta neophodno je da se majka pravilno hrani, kako u toku trudnoće tako i posle porođaja, za vreme dojenja - pojašnjava naša sagovornica. - Prvih nekoliko meseci trudnoće ishrana ne mora značajno da se menja, niti je potrebno više kalorija. U drugoj polovini trudnoće, kako se bebina težina uvećava i ona  brže napreduje, potrebno je unositi više kalorija, ali i hranljivih materija. Bebin orgabizam se formira crpeći rezervne hranljive materije majke, a ako bi se one istrošile, plod bi ih uzimao iz majčinog tkiva, kostiju i zuba.

Međutim, činjenica da vam treba više hranljivih materija ne znači da vam treba mnogo hrane! Kako navodi naša sagovornica povećanje telesne težine jedan je od najvažnijih kriterijuma za zdravu trudnoću. Optimalno povećanje je od 11 do 16 kg  u zavisnosti od visine, konstitucije i uhranjenosti.

- U prvom tromesečju trudnica treba da doda najviše tri kilograma, a u drugom oko šest. Ali ako se nedovoljno hranite tokom trudnoće, može da dođe do oštećenja ploda, spontanih pobačaja, rađanja deteta sa malom telesnom težinom. Povećanje težine više od 20 odsto u odnosu na težinu pre trudnoće povećava rizik od komplikacija - pojašnjava Jasmina Stojanović Ristivojević.

S druge strane, gotovo polovina trudnica u prvom trimestru ima problem sa mučninom i povraćanjem.  Pretpostavlja se da su uzroci ove neprijatne pojave hormonalne promene, psihički činioci, deficit vitamina, promene u metabolizmu ugljenih hidrata, terapija preparatima gvožđa. Ali i pored brojnih pokušaja da se nađe “lek” za trudničke mučnine, najčešće morate da čekate da one same prođu!

- U ishrani se savetuju češći, manji, “suvi” obroci bez jakih mirisa i začina, voćni sokovi, pahuljice, krekeri, suvi keks, krompir pečen u ljusci, sušeno voće - savetuje Jasmina Stojanović Ristivojević. - Takođe, više od trećine budućih mama ima opstipaciju. Za njih je glavna preporuka da unose dovoljno dijetalnih vlakana (25 – 30 g na dan), tečnosti (šest do osam šolja dnevno). Namirnice sa visokim sadržajem dijetalnih vlakana treba uvoditi u ishranu postepeno, kako bi se omogućila adaptacija digestivnog trakta.

Dok s jedne strane trudnice bombarduju savetima - ne smeš kafu, ne smeš alkohol, s druge ih “nutkaju” uz neizbežno “i ja sam to pila, pa šta?”. Naša sagovornica ipak savetuje da je najbolje lišiti se alkohola tokom cele trudnoće, zbog rizika od eventualnih problema, naročito u periodu pre začeća i u prvom tromesečju.

- Prekomeren unos alkohola može da dovede do trajnog oštećenja ploda i karakterističnih anomalija (fetalni alkoholni sindrom) - kaže naša sagovornica i dodaje:  - I kofein je stimulantno sredstvo a nalazi se u kafi, čaju i kola napicima. Rezultati nekih studija ukazuju da uzimanje velikih količina kofeina možr da dovede do spontanog pobačaja, prevremenog porođaja i mrtvorođenosti. Preporuke za dnevni unos u toku trudnoće su 300 mg.

Nije ni svaka hrana bezbedna za trudnice - o ovome se mora naročito voditi računa. Treba izbegavati onu koja može da dovede do zaraze bakterijom salmonelom -  koristiti namirnice životinjskog porekla koje  su veterinarski kontrolisane, izbegavati nekuvana jaja i namirnice kao što su majonez, sladoled i nekuvani kremovi. Pošto je salmonela osetljiva na temperature iznad 60ºC, treba dobro prokuvati ili ispeći živinsko meso, a jaja dobro skuvati ili ispržiti. Neke ribe, poput tune, takođe se ne preporučuju, jer mogu da talože živu u sebi.

 

Koliko kalorija?

 

Normalno uhranjenoj trudnici u drugoj polovini trudnoće dovoljno je oko 2.550 kcal dnevno. U slučaju da trudnica mora da miruje, energetske potrebe su manje, od 2.000 do 2.350 kcal. Prema SZO, preporučeni porast telesne mase u trudnoći kod  pothranjenosti  je (BMI<19.8) od 12.5 do 18 kg, kod normalne ishranjenosti (BMI=20-25) od 11.5 do 16 kg, a ako je trudnica imala prekomernu težinu (26-30) od sedam do 11.5 kg.

 

Više o TRUDNOĆI, BEBAMA, RODITELJSTVU pročitajte na sajtu Baby planeta!

Dobijanje na težini po nedeljama trudnoće
Koliko je preporučljivo ugojiti se u trudnoći i zbog čega kilogrami tako naglo rastu?
12
Krvarenje u prvom tromesečju trudnoće
Krvarenje u prvom tromesečju trudnoće je znak da postoji mogući problem.
11
Tumačenje ultrazvučnih nalaza u trudnoći
EDD, BPD, TCD, GS... pomažemo vam da razumete šta znače sve te skraćenice koje ginekolozi koriste za tumačenje razvoja v...
6
Reakcije bebe na muziku
Kako beba reaguje na muziku koju slušamo? (engleski video)
5


Klikni “Like” i dodaj svoj komentar na članak:




Anketa

ime za decaka:
sil_wanna



Viktor (58%)

Aleksej (38%)

Niksa (5%)


Ukupan broj glasova: 88

Hvala za glasove. Glasao/la si za sve aktuelne ankete. Izradi svoju anketu!

Oznake

Click Here