|      
Želiš da odustaneš od takmičenja?
Pre nego što potvrdiš svoju odluku, upoznaj se sa detaljima.
Ukoliko potvrdiš odustajanje, na tvoj računar ćemo automatski ubaciti cookie, koji će nam omogućiti da te tokom takmičenja (26.04 -30.04.2021) prilikom dolaska na portal prepoznamo i omogućimo ti neometano korišćenje portala, bez prikazivanja ikona Ringerajinog sponzora, odnosno kontrole uz desni rub ekrana.

Istovremeno, oduzećemo ti sve prikupljene bodove, čime se na žalost gubi pravo za osvajanje nagrade.

Da li još uvek želiš da odustaneš od takmičenja?
Ringeraja.rs koristi "kolačiće" u cilju pružanja boljeg korisničkog iskustva, praćenja posećenosti i prikaza oglasa. Postavke prihvatanja kolačića podesite u vašem internet pretraživaču.
Nastavkom korišćenja smatra se da se slažete sa korišćenjem kolačića u navedene svrhe. Za nastavak kliknite "U redu".   Saznajte više.

Šta kada nas dodir iritira? Teškoće senzorne integracije i predlog senzornih aktivnosti.

Uredništvo portala Ringeraja.rs, 24.8.2021
Šta se dešava kod osoba sa teškoćama senzorne obrade ili teškoćama senzorne integracije?

image
Osobe sa teškoćama senzorne obrade, senzacije koje stvara dodir doživljavaju na drugačiji način. Nešto što je drugim osobama prijatno, za njih može biti poprilično iritantno.
/11


 

Taktilni sistem (čulo dodira) ima veliku ulogu u određivanju mentalnog, telesnog i emocionalnog ljudskog ponašanja.

 

Taktilne informacije dobijamo putem taktilnih receptora u našoj koži koji su smešteni svuda po našem telu. Taktilne senzacije pritiska, vibracije, svraba, toplote, hladnoće, svraba ili bola aktiviraju receptore u koži. Naš senzorni sistem obrađuje primljene informacije, integriše ih i ukoliko ste osoba sa tipičnom, urednom senzornom obradom vaše reakcije će takođe biti tipične i da kažemo uobičajene.

Ukoliko osetite da vas neko golica, nasmejaćete se ili kazati: ” Prestani!”, ukoliko osetite da vas nešto svrbi počešaćete se itd. Takođe moći ćete verbalno da definišete senzacije u telu. Sposobnost da jasno obrađujemo taktilne osete vrlo je važna, ne samo za  motorno planiranje, svesnost o telu, vizuelnu diskriminaciju,  već i za sposobnost učenja, emocionalnu sigurnost i socijane veštine.

Našu reakciju na podražaje koje primamo putem čula dodira određuju neurološki procesi inhibicije ili diskriminacije informacija.

Inhibicija je neurološki proces koji omogućava našem nervnom sistemu da selektivno reaguje na određene taktilne podražaje, tj. štiti nas od preterane reakcije na senzorni podražaj. Na primer taktilne senzacije koje primamo svakodnevno od odeće koja dodiruje telo obrađuje naš nervni sistem. Većina osoba sa tipičnom senzornom obradom inhibira percepciju tih senzacija i na taj način sprečava preteranu reakciju nervnog sistema.

Diskriminacija je takođe neurološki proces koji podrazumeva složenu obradu informacija u hemisferama mozga i omogućava nam da odredimo o kakvoj vrsti dodira se radi, teksturi, obliku itd.


PROČITAJ JOŠ: Šta je to senzorna integracija?

 

Šta se dešava kod osoba sa teškoćama senzorne obrade ili teškoćama senzorne integracije?

Osobe sa teškoćama senzorne obrade, senzacije koje stvara dodir doživljavaju na drugačiji način. Nešto što je drugim osobama prijatno, za njih može biti poprilično iritantno. Često im je teško da verbalno definišu kako se osećaju, pa umesto toga kažu kako osećaju izvesnu nelagodu. Osećaj koji stvara dodir može da bude do te mere neprijatan da će kod osobe sa teškoćom senzorne obrade osim stalnog izbegavanja, pojačati anksioznost do visokog nivoa i na taj način stvarati svakodnevnu napetost jer je pažnja usmerena na iščekivanje neprijatnosti koju stvaraju različite vrste dodira. Neka od ponašanja koja ukazuju na ovakvu vrstu problema su:

  • Preosetljivost na iznenadni lagani dodir, ili slučajno dodirivanje  (beži od dodirivanja), briše sa sebe poljupce ili odguruje druge kako bi izbeglo blizinu, izbegava čak i lagano tapšanje po ramenu.
  • Ne voli “prljave poslove”- slikanje, kuvanje, korišćenje krede ili lepka, pesak
  • Nervozan je tokom vetrovitih dana ( osećaj vetra na licu mu izuzetno smeta)
  • Ne voli plivanje, tuširanje, pranje zuba, šišanje, pranje kose, sečenje noktiju
  • Često mu više prijaju majice i pantalone dugačkih rukava i nogavica, čak i ako je toplo
  • Izbegava hodanje bez obuće ili određene vrste materijala, takođe čarape ili cipele itd.

 

 

Takođe rekacija može da bude i drugačija i predstavlja zapravo nedovoljnu osetljivost na dodir. Neka od sledećih ponašanja mogu biti pokazatelj:

  • Slaba ili izostanak reakcije na bol, često se stiče utisak da osoba ne reaguje na dodir ukoliko nije snažan
  • Često mu ispadaju stvari iz ruku, ima poteškoća prilikom korišćenja olovke, pribora za jelo, makaza...
  • Slaba svesnost o svom telu
  • Odeća mu često visi, može da bude prljav..
  • Ne opaža kvalitete nekog predmeta( oblik, veličinu, hrapavost..)


Osoba sa ovakvom vrstom senzorne obrade može imati potrebu za povećanim taktilnim unosom pa možemo primetiti da trlja ili grize sopstvenu kožu, prstima uvrće kosu, žvače nejestive predmete (nokte,  kragnu na odelu, igračke, olovke id.)  Kako bi se otklonile ili olakšale tegobe nastale kao posledica neadekvatne senzorne obrade potrebno je obratiti se sezornom terapeutu i započeti sa tretmanom senzorne integracije.

 

 

Tim Centra Viva Verbum je vođen uverenjem da je podrška detetu sa teškoćama u razvoju onoliko uspešna koliko i mreža podrške njegovim roditeljima, a to znači celoj porodici. Stoga smatramo da je ključno za uspešan tretman osnažiti roditelje, obezbediti im mesto i vreme samo za njih, u kojem će moći da iskažu svoje strahove, brige, otpuste teške emocije i postave pitanja.

Stalnim učenjem, i ulaganjem u svoje obrazovanje naši defektolozi i psiholozi, koji su ujedno porodični, REBT, psihoanalitički, dečji i TA psihoterapeuti usavršavaju svoje veštine koje su neophodne za kvalitetan rad sa osetljivim pojedincima i porodicama.

Ukoliko prepoznajete da vam treba individualna psihološka podrška, defektološki ili logopedski tretman, dečja psihoterapija, porodično ili bračno savetovanje, naš tim je otvoren da vas čuje, ohrabri ili kreira odgovarajući tretman za vas ili vaše dete.


Dobrodošli u Viva Verbum, mesto gde je živa reč pokretač i put ka promeni.

 

www.vivaverbum.rs

 

Telefon: 064-953-44-16

 Email: office@vivaverbum.rs

Adresa: Miloša Zečevića 8, Beograd

 

 

 

U nastavku teksta daćemo predlog senzornih aktivnosti koje mogu da se sprovode i u kućnim uslovima, ukoliko ste sa terapeutom prepoznali, imenovali i utvrdili koju vrstu problema utaktilnoj senzornoj obradi imate vi ili vaše dete:



1. Igranje sa vlažnim ili prljavim (upotrebite pesak , blato, kremu za ruke ili penu za brijanje, čokoladu, puding, želatin, bananu, šlag)

  • Vozite automobile kroz vlažnu smesu, pišite prstima po njoj, brišite ubrusom  umrljane igračke, pravite razne oblike od pene za brijanje...ubrljajte igračke, ubacite ih u kutiju a zatim trazite neku koju odaberete.
  • Skuvajte špagete, ohladite i upotrebite ih za igru ( pravite oblike, brojeve slova,cepkajte ih,..)
  • Pesak običan ili kinetički pesak (ukoliko odaberete običan pesak navlažite ga prskalicom za vodu; modlama ili rukama pravite razne oblike, dodajte sitne igračke,stanovnike plaže ili mora igrajte se njima)
  • Plastelin ili testo ( oblažite sitne predmete ili igračke koje su detetu interesantne, kako bi ih dete tražilo; dete će morati skinuti oblogu od plastelina kako bi došlo do predmeta)

 

 

2. Igranje sa zrnastim

  • Na jednu podlogu sipajte kukuruzno brašno, na drugoj tamnijoj napravite otisak ruke ili stopala, tako što ćete ruku/stopalo umočiti u vodu, a zatim u brašno i preneti na tamnu podlogu
  • Tražite i vadite iz  kukuruza, pirinča, brašna, žitarica sitne predmete, rukama, pincetom, kašikom


3. Različiti materijali na telu

  • Napravite stazu od rznih materijala: vune, satena, somota, veštačke trave,  itd. izujte se pa se preko njih krećite, valjajte, skačite)
  • Zavirite u ormar pa isprobavajte razne vrste odeće, šalove, kape, marame


4. Duboki pritisak na telo koji često deluje umirujuće na razdraženi nervni sistem

  • Umotajte dete u mekanu prostirku za jogu, mekanu strunjaču ili vreću za sapvanje, pravite od njega palačinku,kotrljajte ga pazeći i prateći osećaj prijatnosti kod deteta
  • Dok dete leži kotrljajte preko njega pilates loptu , takođe obraćajući pažnju na izraz lica deteta i osećaj priajtnosti pa u skladu sa tim povećavajte i smanjujte pritisak.


U zavisnosti od vaše kreativnosti, vremena i ideja, aktivnosti mogu biti najrazličitije moguće. Najvažnije je da pratite dete i njegove reakcije tokom igre, te u skladu sa time korigujete ono što mu nudite.

 

PROČITAJ JOŠ: Kako je biti roditelj deteta sa smetnjama u razvoju

 

Autor: Viva Verbum

www.vivaverbum.rs


 


Kada ste roditelj deteta koje ima problem, nedostatak, dijagnozu ili bilo koju drugu poteškoću u svakodnevnom funkcionisanju često dođe trenutak  kada i samo dete zatraži odgovore, jer primeti da se možda razlikuje od ostale dece u njegovom okruženju. Tada na scenu stupamo mi- roditelji, odrasli.

Međutim, to sto smo odrasli ne znači da uvek znamo sve, niti da imamo prave odgovore, pa iako za našu decu želimo najbolje, često se dogodi da se i sami spotaknemo i osetimo zbunjeno. U tekstu koji je pred vama, možda pronađete neke smernice ili savete koji bi mogli da vam olakšaju suočavanje sa pitanjem : „Mama, jesam li ja drugačiji?“ i nekim drugim sličnim pitanjima.

Nemojte kriti od deteta da ima nedostatak ili problem

Dete shvata da se razlikuje od ostalih, a ako se o tome ne govori ili se izbegava tema, vrlo lako bi moglo razumeti da se radi o nečemu što je “loše” ili “nepoželjno”. Samim tim bi se moglo osetiti manje vredno , nepoželjno , nesigurno ili odbačeno.

Jasno nazovite imenom njegovu poteškoću ili problem i pričajte o tome

Za decu mlađeg uzrasta dečije knjige o određenoj vrsti nedostatka mogle bi na jednostavniji i detetu bliži način objasniti njegovo stanje, a takođe mu pokazati da postoje i druga deca koja se bore sa istim problemima. Ako ne postoje knjige sa takvom tematikom , pokušajte da osmislite sami priče na neku od sličnih tema.

Razgovarajte sa detetom o izazovima sa kojima će se susretati, načinima na koje je moguće prevazići poteškoće i pokažite mu da postoji način da se poteškoće savladaju.

Fokusirajte se na snage i talente a ne na detetove nedostatke

Ukažite detetu ili zajedno sa njim otkrivajte šta je to što ga interesuje , u čemu je dobar i negujte te veštine. Osećaj da je u nečemu dobar ili bolji od ostalih utiče pozitivno na njegovo samopouzdanje i sliku o sebi.

Izgradite samopouzdanje vašeg deteta

Vi kao roditelji igrate važnu ulogu u tome kako vaše dete sebe vidi i doživljava. Možete ga na primer pitati da vas nešto nauči i posle toga ga ohrabriti sa rečima: “ Znao sam da ti to možeš!” i sl. Deca treba da se osećaju važno i kompetentno da bi imali motivaciju za učenje i napredak.

Prilikom rešavanja zadataka obezbedite mu “uslove “ za uspeh

Omogućite vašem detetu a i vama da se izbegne frustracija kad god je to moguće. Ukoliko dete ima teškoće sa rešavanjem određenih zadataka pokušajte pojednostaviti aktivnost pre nego što se dete naljuti ili odustane. Takođe je važno da postavite realne ciljeve koji su lako dostižni , što će vašem detetu omogućiti da izgradi samopouzdanje i veru u sebe.

Ponašajte se prema vašem detetu onako kako biste se ponašali i da nema nedostatak

Pohvalite ga ukoliko je njegov uspeh ili ponašanje za pohvalu, ali isto tako ukažite na ono što je nepoželjno ili neprihvatljivo u ponašanju. Budite jasni i dosledni u tome što radite.


Promo objava

Klikni “Like” i dodaj svoj komentar na članak:

Zašto na Kubi nema nepismenih a deca vole ...
Đaci ne ponavljaju razrede, nema nediscipline, obroci su besplatni, 20 đaka u učionici, časovi traju pola sata – neki su...
18
Mališane puštajte u vodu po pola sata
Morska klima svakako prija dečjem organizmu, a mališani jednostavno obožavaju kupanje u moru, ali da bi letovanje protek...
6
Šest Labudova
Bajke i pripovetke za decu na Ringeraja.rs
6
Podrška i razumevanje su najvažniji za ado...
Petnaestogodišnjak je izjurio iz kuće besan i odbija da se vrati. U školi su primetili da se četrnaestogodišnjak naglo p...
4





Pre nego vam se ruka otkači i istučete svo...
Šta mislite, u kakvu će osobu izrasti vaše dete koje od malih nogu veruje da su nasilje i agresija normalno stanje i pon...
Prelepa GRČKA imena ZA DEČAKE
Grčka je zemlja sa drevnom kulturom, bogovima i mitološkim bićama, koja nam je dala i prelepa ženska i muška grčka imena...



Anketa

Трудноћа.
пеперутка16

Који део трудноће вам се највише допао или Најлакши?

Click Here