Ringeraja.rs je specijalizovani portal, namenjen budućim roditeljima, trudnicama i roditeljima predškolske dece.
Copyright 2008-2025
Danu media d.o.o. Beograd
NIJE to ništa! Pa neće valjda tako veliki momak da plače... A, mali dečak je stvarno tužan. I ponekad ga stvarno nešto boli. Ipak, roditelji ga opominju da nije u redu da plače. Od njega se očekuje da kontroliše sebe i svoja osećanja i uklopi se u sliku o "pravom muškarcu", onom koji "nije devojčica".
Zbog takvog vaspitanja, dečaci rano nauče da se pretvaraju, a tugu ispoljavaju na drugi način, recimo kroz bes - kaže Natalija Panić, psiholog i urednica knjige "Pružite detetu sto mogućnosti umesto dve", u kojoj Kristina Henkel i Mari Tomičić savetuju roditeljima da puste svoje sinove da plaču, jer tuga tako izlazi i ne ostaje u telu.
Kroz brojne "plastične" primere, autorke objašnjavaju kako da se izbegnu zamke rodnih stereotipa, što je preduslov nesputanog razvoja mališana. Jer, ponekad devojčica želi da trenira fudbal, a dečak da ide na balet, ali ih roditelji od toga odgovore da im se ne bi podsmevala okolina. I to je samo nastavak onoga što se dešava od najranijih dana. Postoje boje za dečake i devojčice, muške i ženske igračke, oni se podstiču na igranje različitih igara, uvode se u svetove za koje važe različita pravila o tome šta je dobro, poželjno ponašanje i šta se od njih očekuje.
- Striktna podela prema polu sužava polje aktivnosti i mogućnost izbora između načina na koje će dete stvarati, misliti, želeti, osećati, delovati i dovodi do jednostranog razvoja. Rezultate možemo da vidimo svuda oko nas - u nejednakom broju muškaraca i žena u politici, na rukovodećim mestima, u mnogim zanimanjima. Vaspitanje bez ukalupljivanja u rodno stereotipna ponašanja omogućava deci da imaju više prostora za delovanje i da se razvijaju kao slobodne i jedinstvene individue, koje će do maksimuma razviti svoje potencijale - kaže Natalija.
Sagovornica "Života plus" smatra da bi svako dete trebalo da ima slobodan pristup i lutkama i autićima, kao i da bude ohrabreno da se okuša u različitim igrama - onima u kojima može da ispolji brižnost i saosećajnost, oponaša bavljenje kućnim poslovima, kao i da praktikuje tehničke veštine, fizičku spretnost i učestvuje u avanturističkim poduhvatima.
DEVOJČICE OBJEKAT ZA GLEDANjE
OBLAČENjE dece, kaže Panićeva, treba da bude praktično i prilagođeno uzrastu, situacijama i igri, a ne stereotipnim idejama o tome kako bi trebalo da budu obučeni dečaci, a kako devojčice. Autorke knjige ističu da se od devojčica od malena očekuje da budu lepo obučene i slatke, a ta fascinacija izgledom vremenom može da izazove stres, anoreksiju i druge poremećaje... One zapravo uče da su objekat za gledanje.
Izvor: novosti.rs