|      
Želiš da odustaneš od takmičenja?
Pre nego što potvrdiš svoju odluku, upoznaj se sa detaljima.
Ukoliko potvrdiš odustajanje, na tvoj računar ćemo automatski ubaciti cookie, koji će nam omogućiti da te tokom takmičenja (04.09.-08.09.2019.) prilikom dolaska na portal prepoznamo i omogućimo ti neometano korišćenje portala, bez prikazivanja ikona Ringerajinog sponzora, odnosno kontrole uz desni rub ekrana.

Istovremeno, oduzećemo ti sve prikupljene bodove, čime se na žalost gubi pravo za osvajanje nagrade.

Da li još uvek želiš da odustaneš od takmičenja?
Ringeraja.rs koristi "kolačiće" u cilju pružanja boljeg korisničkog iskustva, praćenja posećenosti i prikaza oglasa. Postavke prihvatanja kolačića podesite u vašem internet pretraživaču.
Nastavkom korišćenja smatra se da se slažete sa korišćenjem kolačića u navedene svrhe. Za nastavak kliknite "U redu".   Saznajte više.

Dezert pre glavnog jela? Zašto da ne!

Uredništvo portala Ringeraja.rs, 9.8.2019
Dijetetičar koji pušta svoje dete da prvo jede dezert, zatim povrće, objašnjava razloge za to i navodi poznatu narodnu mudrost koja kaže: "Život je nepredvidiv, pa prvo pojedite dezert."
Ključne reči:

image
/11


 

Tokom mog odrastanja porodične večere obično su podrazumevale neku vrstu mesa, skroba (obično krompir) i nešto zelenog. Ako se pokazalo da smo pojeli dovoljno povrća dobili smo ono što smo stvarno želeli - dezert.
Za vreme jela se vodila prava bitka, pa me nije iznenadilo da je kuvanje, za mamu najgora vrsta kućnih poslova.
Kasnije, kada sam prestala da budem tako pričljiva, pojavilo se još problematičnije pitanje kada je u pitanju hrana: izgubio sam se u kulturi ishrane.
U mladosti sam jela povrće bez problema. U stvari, moj problem je bio što sam želela da jedem samo povrće, jer sam bila naučena da pristojne devojke ignorišu signale koje im telo šalje i jedu samo "dobrum čistu" hranu. 
Davanje morala onome što je bilo na tanjiru značilo je da će pita sa pitom verovatno dovesti do čišćenja kajanja i izazvati zlonamerni ciklus suzdržavanja i preterivanja. Krajnji rezultat bio je katastrofalan poremećaj ishrane koji je pretio mom ukupnom mentalnom i fizičkom zdravlju. 
Srećom, uz terapiju i intuitivnu ishranu, danas sam profesionalni ljubitelj hrane ( a takođe i dijetetičar) i celu karijeru sam izgradila na borbi protiv nutricionističke kulture. 
Takođe sam majka 14-mesečnog nemirnog dečaka i svom snagom se trudim da ga spasim od usvajanja mog bivšeg pogrešnog stava prema hrani.
Ovo je oblast u kojoj naša deca mogu postići sjajne rezultate sa manje pouke i uputstava. 
Bebe se rađaju sa neverovatno urođenom sposobnošću da regulišu glad i apetit. Plaču kad su gladni i guraju grudi ili bočicu kada se napuni. Veoma jednostavno. Kad počnu da jedu čvrstu hranu, brokoli ne vide kao "dijetalnu hranu", niti kolačiće kao dezert koji uzrokuju krivicu - sve namirnice su samo različitih oblika, tekstura, ukusa i boja koje služe za zadovoljenje gladi. Zamislite kolika je ta perspektiva opuštena.
Društveni i socijalni odnosi (od kojih većina, barem na početku, potiče iz dinamike porodične ishrane) ne podučavaju o kulturi ishrane. Iako je nemoguće u potpunosti zaštiti mog sina od sveta i načina na koji zajednica govori o hrani, ono što mogu da učinim je promeniti obrazak obroka kod kuće.
U mnogim domovima sve započinje nedužnim, dobronamernim zahtevom: "Jedite povrće i onda možete dobiti dezert". Za roditelja je to razumna razmera, ali za dete to znači sledeće: "Mama me tera da jedem ovo odvratan prokelj prvo kao kaznu, a zatim kao nagradu dobijem parče torte." To može imati kratkoročan efekat u smislu podsticanja unosa vlakana deteta, ali Neda ga je navela da želi pun tanjir proteina kada nije kod kuće i niko ne kontroliše šta jede.
Odlučila sam da neću. Moj plan za prelazak na čvrstu hranu bio je mu ponudim raznovrsnu hranu različitih ukusa, tekstura, boja i ishrane i da pustim dete da ga vodi intuicija. Takođe, samo počela da služim dezert, sa graškom, slatkim krompirom i ribom i pustila sam ga da izabere šta da jede. 
Ovo može zvučati neodoljivo, ali u stvari je dobro istražena i dokumentovana preporuka zasnovana na principima odvajanja odgovornosti definisanih od strane Elin Sater, zasnovana na više od 40 godina kliničkog rada i istraživanja ishrane.
Sater smatra da je na roditelju da odredi šta, kada i gde se obrok dešava, dok je dete zaduženo da odredi koju hranu prvo da pojede i koliko. 
Prema ovom modelu nema potrebe da se igraju igre, da se pregovara i da se brzo kuva. 
Naše dete je naučilo da prepozna potrebe svog tela i povezuje obrok sa zadovoljstvom (ne pritiskom) tako da me nervira šta jede ili koliko. On je glavni! Jedite manje ili više iste užine ili obroke da bi ste zadovoljili glad. (Naravno, dete sa alergijama ili drugim poremećajima ishrane, problemima rasta ili senzornim poremećajima zahteva više pažnje - važno je da nutricionista razgovara sa pedijatrom i dijetetičarom).
U praksi to znači da služim porodični obrok i pustim dete da odluči šta će jesti i kojim redosledom. Iako su porcije salate, pirinča i piletine teoretski neograničene, Sater preporučuje da dezert ograničite na jednu porciju kako se ne bi suzbio apetit sa drugom hranom, ali da bi se eliminisala njegova moć i moralna vrednost.
Postoje tri razloga za ovaj nekonvencijalni pristup.
Prvo, kada dezert držimo dok dete ne jede povrće ( kao u tradicionalnom rasporedu obroka), nesvesno dajemo detetu prvu lekciju iz nutricionističke kulture: to jest, slatke hrane, i siromašnim hranjivim materijama povezani su sa žeđom, željom i krivicom, a oni služe isključivo kao nagrada za unos ne baš ukusne "dobre" hrane.
Drugo, podstiče našu decu da brže jedu obrok kako bi došli do deserta, smo smanjuje uživanje u porodičnom obroku.
Treće, pojačava signale koji zaglušuju dečiju intuiciju, bilo tako što ih podstiče da ne jedu glavno jelo u pokušaju da ostave prostor za dezert ili da jeduglavno jelo dok ne napune, a zatim pojedu dezert iako su već puni. Jer uvek imamo dodatnog prostora za dezert, zar ne?
Iako zbog kulture ishrane, Saterov pristup izgleda neodoljivo i neozbiljno, relevantne zdravstvene ustanove, uključujući Akademiju za ishranu i dijetetiku i Američku akademiju za pedijatriju, preporučuju deljenje odgovornosti kako bi naučili decu da prate signale gladi i sitosti i da regulišu vlastiti unos hrane (kao važan aspekt saznanja o ishrani).
Istraživanja sugerišu da ove veštine pomažu u sprečavanju prekomernog ili premalog unosa hrane radi održavanja zdrave telesne težine, podstiču bolji unos hrane i formiraju pozitivne stavove o jelu i hrani. Suprotno tome, kontrola ishrane deteta često ima suprotan efekat koji to želimo - kada vršimo pritisak deci da jedu više, oni jedu manje, a kada vršimo pritisak da jedu manje, više jedu.
Znam da nemaju svi luksuz da naprave dvostruke porcije pilećih prsa ili kelj u nadi da će njihova deca prvo napuniti tanjir ovim gornjim sastojcima.
Ovaj pristup je očigledno najdostupniji ljudima koji redovno mogu da obezbede izbalansirane obroke i užine za svoju decu, a teže je to uraditi u situacijama kada neko nije siguran u hranu ili kada roditelj obično nije kod kuće za vreme obroka. Ali temelj odgovornosti za deljenje - ne vršeći pritisak, podmićivanje, ograničvanje ili davanje bilo kakve oralne ishrane bilo kojem proizvođaću hrane - mogu se uklopiti dinamiku ishrane mnogih porodica.
Moj sin je na čvrstoj hrrani skoro godinu dana, ali do sada se pokazao neverovatnim i kompetetnijim kada je u pitanju hrana, a naši obroci su manje stresni i pružaju više uživanja. 
Ponekad posegnemo za hrskavim komadima jabuke, a ponekad za brokoli ili hamburger.
Ja sam dijetetičar, ali kao mama mnogo više ulažem u dugoročni cilj odgajanja deteta koje zna jesti i ima zdrav odnos sa hranom nego u kratkoročnom cilju postizanja određene količine vlakana svaki dan. Možda će te naći namirnice koje nisu jednake u ishrani, ali ovo jednostavno prilagođavanje strukture obroka može ih učiniti moralno ravnopravnijima. Siguran sam da ima mnogo stvari koje moram da naučim svog sina - azbuku, ponašanje za stolom i kako da obavlja domaće zadatke - ali ovo dete je stručnjak za hranu, pa ću ga pustiti da jede na svoj način.

Tokom mog odrastanja porodične večere obično su podrazumevale neku vrstu mesa, skroba (obično krompir) i nešto zelenog. Ako se pokazalo da smo pojeli dovoljno povrća dobili smo ono što smo stvarno želeli - dezert.
Za vreme jela se vodila prava bitka, pa me nije iznenadilo da je kuvanje, za mamu najgora vrsta kućnih poslova.

 

Kasnije, kada sam prestala da budem tako pričljiva, pojavilo se još problematičnije pitanje kada je u pitanju hrana: izgubila sam se u kulturi ishrane.
U mladosti sam jela povrće bez problema. U stvari, moj problem je bio što sam želela da jedem samo povrće, jer sam bila naučena da pristojne devojke ignorišu signale koje im telo šalje i jedu samo "dobrum čistu" hranu. 

 

Davanje morala onome što je bilo na tanjiru značilo je da će pita sa pitom verovatno dovesti do čišćenja kajanja i izazvati zlonamerni ciklus suzdržavanja i preterivanja. Krajnji rezultat bio je katastrofalan poremećaj ishrane koji je pretio mom ukupnom mentalnom i fizičkom zdravlju. 

Srećom, uz terapiju i intuitivnu ishranu, danas sam profesionalni ljubitelj hrane ( a takođe i dijetetičar) i celu karijeru sam izgradila na borbi protiv nutricionističke kulture. 

 

Takođe sam majka 14-mesečnog nemirnog dečaka i svom snagom se trudim da ga spasim od usvajanja mog bivšeg pogrešnog stava prema hrani.
Ovo je oblast u kojoj naša deca mogu postići sjajne rezultate sa manje pouke i uputstava. 

Bebe se rađaju sa neverovatno urođenom sposobnošću da regulišu glad i apetit. Plaču kad su gladni i guraju grudi ili bočicu kada se napuni. Veoma jednostavno. Kad počnu da jedu čvrstu hranu, brokoli ne vide kao "dijetalnu hranu", niti kolačiće kao dezert koji uzrokuju krivicu - sve namirnice su samo različitih oblika, tekstura, ukusa i boja koje služe za zadovoljenje gladi. Zamislite kolika je ta perspektiva opuštena.

Društveni i socijalni odnosi (od kojih većina, barem na početku, potiče iz dinamike porodične ishrane) ne podučavaju o kulturi ishrane. Iako je nemoguće u potpunosti zaštiti mog sina od sveta i načina na koji zajednica govori o hrani, ono što mogu da učinim je promeniti obrazak obroka kod kuće.

U mnogim domovima sve započinje nedužnim, dobronamernim zahtevom: "Jedite povrće i onda možete dobiti dezert". Za roditelja je to razumna razmera, ali za dete to znači sledeće: "Mama me tera da jedem ovo odvratan prokelj prvo kao kaznu, a zatim kao nagradu dobijem parče torte." To može imati kratkoročan efekat u smislu podsticanja unosa vlakana deteta, ali Neda ga je navela da želi pun tanjir proteina kada nije kod kuće i niko ne kontroliše šta jede.

 

Odlučila sam da neću. Moj plan za prelazak na čvrstu hranu bio je mu ponudim raznovrsnu hranu različitih ukusa, tekstura, boja i ishrane i da pustim dete da ga vodi intuicija. Takođe, samo počela da služim dezert, sa graškom, slatkim krompirom i ribom i pustila sam ga da izabere šta da jede. 

 

Ovo može zvučati neodoljivo, ali u stvari je dobro istražena i dokumentovana preporuka zasnovana na principima odvajanja odgovornosti definisanih od strane Elin Sater, zasnovana na više od 40 godina kliničkog rada i istraživanja ishrane.

Sater smatra da je na roditelju da odredi šta, kada i gde se obrok dešava, dok je dete zaduženo da odredi koju hranu prvo da pojede i koliko. 
Prema ovom modelu nema potrebe da se igraju igre, da se pregovara i da se brzo kuva. 

 

Naše dete je naučilo da prepozna potrebe svog tela i povezuje obrok sa zadovoljstvom (ne pritiskom) tako da me nervira šta jede ili koliko. On je glavni! Jedite manje ili više iste užine ili obroke da bi ste zadovoljili glad. (Naravno, dete sa alergijama ili drugim poremećajima ishrane, problemima rasta ili senzornim poremećajima zahteva više pažnje - važno je da nutricionista razgovara sa pedijatrom i dijetetičarom).

U praksi to znači da služim porodični obrok i pustim dete da odluči šta će jesti i kojim redosledom. Iako su porcije salate, pirinča i piletine teoretski neograničene, Sater preporučuje da dezert ograničite na jednu porciju kako se ne bi suzbio apetit sa drugom hranom, ali da bi se eliminisala njegova moć i moralna vrednost.

 

Postoje tri razloga za ovaj nekonvencijalni pristup.

Prvo, kada dezert držimo dok dete ne jede povrće ( kao u tradicionalnom rasporedu obroka), nesvesno dajemo detetu prvu lekciju iz nutricionističke kulture: to jest, slatke hrane, i siromašnim hranjivim materijama povezani su sa žeđom, željom i krivicom, a oni služe isključivo kao nagrada za unos ne baš ukusne "dobre" hrane.

Drugo, podstiče našu decu da brže jedu obrok kako bi došli do deserta, smo smanjuje uživanje u porodičnom obroku.

Treće, pojačava signale koji zaglušuju dečiju intuiciju, bilo tako što ih podstiče da ne jedu glavno jelo u pokušaju da ostave prostor za dezert ili da jeduglavno jelo dok ne napune, a zatim pojedu dezert iako su već puni. Jer uvek imamo dodatnog prostora za dezert, zar ne?

Iako zbog kulture ishrane, Saterov pristup izgleda neodoljivo i neozbiljno, relevantne zdravstvene ustanove, uključujući Akademiju za ishranu i dijetetiku i Američku akademiju za pedijatriju, preporučuju deljenje odgovornosti kako bi naučili decu da prate signale gladi i sitosti i da regulišu vlastiti unos hrane (kao važan aspekt saznanja o ishrani).

 

Istraživanja sugerišu da ove veštine pomažu u sprečavanju prekomernog ili premalog unosa hrane radi održavanja zdrave telesne težine, podstiču bolji unos hrane i formiraju pozitivne stavove o jelu i hrani. Suprotno tome, kontrola ishrane deteta često ima suprotan efekat koji to želimo - kada vršimo pritisak deci da jedu više, oni jedu manje, a kada vršimo pritisak da jedu manje, više jedu.

 

Znam da nemaju svi luksuz da naprave dvostruke porcije pilećih prsa ili kelj u nadi da će njihova deca prvo napuniti tanjir ovim gornjim sastojcima.

 

Ovaj pristup je očigledno najdostupniji ljudima koji redovno mogu da obezbede izbalansirane obroke i užine za svoju decu, a teže je to uraditi u situacijama kada neko nije siguran u hranu ili kada roditelj obično nije kod kuće za vreme obroka. Ali temelj odgovornosti za deljenje - ne vršeći pritisak, podmićivanje, ograničvanje ili davanje bilo kakve oralne ishrane bilo kojem proizvođaću hrane - mogu se uklopiti dinamiku ishrane mnogih porodica.

Moj sin je na čvrstoj hrrani skoro godinu dana, ali do sada se pokazao neverovatnim i kompetetnijim kada je u pitanju hrana, a naši obroci su manje stresni i pružaju više uživanja. Ponekad posegnemo za hrskavim komadima jabuke, a ponekad za brokoli ili hamburger.

 

Ja sam dijetetičar, ali kao mama mnogo više ulažem u dugoročni cilj odgajanja deteta koje zna jesti i ima zdrav odnos sa hranom nego u kratkoročnom cilju postizanja određene količine vlakana svaki dan. Možda će te naći namirnice koje nisu jednake u ishrani, ali ovo jednostavno prilagođavanje strukture obroka može ih učiniti moralno ravnopravnijima. Siguran sam da ima mnogo stvari koje moram da naučim svog sina - azbuku, ponašanje za stolom i kako da obavlja domaće zadatke - ali ovo dete je stručnjak za hranu, pa ću ga pustiti da jede na svoj način.

 

Prevod: majkaidete.mk

 

DECA POGREŠNO UČE
Šta je sve potrebno našem školstvu da bi bilo bolje? Mnogo promena, slažu se i stručna javnost i roditelji. Nas je zanim...
10
Sve je pošlo naopačke
Pesma iz legendarne emisije za decu "Na slovo, na slovo" Autor: Duško Radović Peva: Vlastimir Đuza Stojiljković
9
Razvojna disfazija
Razvojna disfazija je jezički poremećaj koji se lako uočava na ranom uzrastu. Blagovremenim uključivanjem deteta u logop...
6
Išli smo u Afriku
Autori: Minja Subota, Ljubivoje Ršumović, Peva: Manda
5


Klikni “Like” i dodaj svoj komentar na članak:




Kuvar: knjigovodja
Svima dobro poznat kolač ali još ukusniji

Anketa

Muško ime
Admin

Najlepše je...

Milan (13%)

Nemanja (22%)

Damjan (21%)

Jovan (9%)

Đorđe (17%)

Andrija (19%)


Ukupan broj glasova: 101

Hvala za glasove. Glasao/la si za sve aktuelne ankete. Izradi svoju anketu!

Oznake

Click Here