Ringeraja.rs je specijalizovani portal, namenjen budućim roditeljima, trudnicama i roditeljima predškolske dece.
Copyright 2008-2025
Danu media d.o.o. Beograd
Nova istraživanja dokazuju: pisana slova koče decu, umesto da im pomažu, piše Merkur.
43 škole već testiraju potpuno novu metodu – sa iznenađujućim rezultatima
„Pojednostavljena početna slova za neku su decu teška i često dovode do rukopisa koji su teško čitljivi“, kaže Maria Wilhelm, voditeljka odela za osnovne škole u Ministarstvu obrazovanja. Još dramatičnije: „Često doživljavamo da deca u trećem razredu ponovno prelaze na štampana slova, iako su pre toga učila pisana.“
Studija otkriva: pisana slova usporavaju
Pionirsko istraživanje Eve Odersky sa Univerziteta Eichstätt jasno pokazuje: pisana slova usporavaju decu. Za rečenicu od pet reči deci koja pišu povezanom rukom trebalo je u proseku 22 sekunde. Oni koji su pisali štampanim slovima bili su dve do tri sekunde brži, a oni koji koriste delimično povezana slova čak četiri sekunde.
„To u školskom danu čini veliku razliku na celoj stranici“, objašnjava istraživačica. Još zanimljivije: dok deca koja pišu štampana slova u vazduhu traže najkraći put do sledećeg slova, deca koja pišu pisanim slovima prave nevidljive krivulje i petlje – čisto gubljenje vremena.
Eksperiment „FlowBy“: revolucija u učionici
Kao posledica toga Ministarstvo obrazovanja pokrenulo je pilot-projekt „FlowBy“. U 43 osnovne škole deca odmah iz štampanih slova razvijaju svoj lični rukopis – bez „obilaznog puta“ preko klasičnih pisanih slova. U posebnim „radionicama pisanja“ isprobavaju se odgovarajuće veze između slova.
Projekt će se pratiti do četvrtog razreda i naučno vrednovati – ne samo brzina, nego će se beležiti i svaki pokret olovkom.
Druge zemlje su već ispred
Bavarska nije sama: u nekoliko saveznih zemalja „osnovna slova“ već su dopuštena kao alternativa. Baden-Württemberg ostavlja školama na izbor hoće li koristiti pisana slova ili ne. Švajcarska je pisanim slovima u potpunosti okrenula leđa.
Odluka već 2026. godine
Zavisno od rezultata „FlowBy“ projekta, konačna odluka mogla bi pasti već u školskoj godini 2026./27. Angelika Speck-Hamdan, penzionisana profesorka didaktike osnovne škole sa Univerziteta Ludwig-Maximilian u Münchenu, procenjuje: „Maksimalno će trebati jedna decenija da se jednodelno usvajanje pisma u Bavarskoj ustali.“
Bavarski savez učitelja i učiteljica na to gleda sa rezervom. „Apsolutna norma nema smisla“, ističe predsednica BLLV-a Simone Fleischmann. Važna je individualna odluka za svako dete.
Izvor: Fenix-magazin.de
Одвикавање од пелена.
пеперутка16
Да ли се ваше дете прво одвикло од пишкања у пелену или од какања и да ли постоји одређени редослед којим једно долази прво, а када друго?