|      
Želiš da odustaneš od takmičenja?
Pre nego što potvrdiš svoju odluku, upoznaj se sa detaljima.
Ukoliko potvrdiš odustajanje, na tvoj računar ćemo automatski ubaciti cookie, koji će nam omogućiti da te tokom takmičenja (04.09.-08.09.2019.) prilikom dolaska na portal prepoznamo i omogućimo ti neometano korišćenje portala, bez prikazivanja ikona Ringerajinog sponzora, odnosno kontrole uz desni rub ekrana.

Istovremeno, oduzećemo ti sve prikupljene bodove, čime se na žalost gubi pravo za osvajanje nagrade.

Da li još uvek želiš da odustaneš od takmičenja?
Ringeraja.rs koristi "kolačiće" u cilju pružanja boljeg korisničkog iskustva, praćenja posećenosti i prikaza oglasa. Postavke prihvatanja kolačića podesite u vašem internet pretraživaču.
Nastavkom korišćenja smatra se da se slažete sa korišćenjem kolačića u navedene svrhe. Za nastavak kliknite "U redu".   Saznajte više.

FIZIČKA AKTIVNOST U TRUDNOĆI,POROĐAJU I NAKON TOGA

Snežana Milanović - viši strukovni fizioterapeut, 5.5.2014
Osoba u dobroj formi hoda sa pravim leđima, visoko podignutom glavom i pogledom u daljinu. Za ovakav stav zaslužni su pre svega snažni mišići, koji našem telu obezbeđuju čvrstinu i stabilnost iznutra.

image
/11


Mišići rade i kada mi mirujemo i zato je zaslužan mišićni tonus koji se manifestuje mišićnom napetošću. Kada smo bolesni ili fizički neaktivni mišićni tonus opada. Ukoliko to stanje potraje vremenom dolazi do atrofije mišića i gubitka opšte kondicije. Tada osoba ima loše držanje, povijena leđa, nepravilan položaj stopala, iskrivljene zglobove. Obično su ove promene praćene bolovima u leđima i zglobovima. Da bi se ovo izbeglo neophodno je redovno i pravilno vežbanje u svim životnim dobima. Za žene je jako važno da u pripremu za trudnoću uključe i odgovarajuću fizičku aktivnost. 

 

Pre trudnoće

 

Ukoliko planirate trudnoću svakako treba da odete kod lekara gde će te pored određenih analiza koje će dati sliku vašeg zdravstvenog stanja, saznati i u kakvoj ste fizičkoj kondiciji. Loša kondicija i nedovoljna fizička aktivnost predstavljaju ozbiljan faktor rizika za trudnoću i porođaj. Nekada je potrebno da smanjite svoju telesnu težinu ili možda da dobijete koji kilogram više, da korigujete ili poboljšate ishranu. Vaše telo je tokom trudnoće izloženo velikim promenama i zato je jako važno da budete u dobroj fizičkoj kondiciji. U zavisnosti od trenutnog stanja dobićete preporuke koja bi to bila idealna telesna težina sa kojom započinjete trudnoću, kako da se pravilno hranite i koji program vežbi treba da sprovodite.

 

Često se ne razmišlja mnogo o telesnoj težini pre trudnoće, ako je prevelika predstavlja faktor rizika za pojavu trudničkog dijabetesa ili povišenog krvnog pritiska što može da bude razlog da se porođaj završi carskim rezom. Ukoliko je telesna težina niža od optimalne postoji mogućnost da se rodi beba sa težinom ispod prosečne. Ako se trudnoća započne optimalnom težinom i kilogrami dobijaju umerenim tempom, tudnoća će proći bez komplikacija a bebin rast i razvoj će se normalno odvijati.

 

U trudnoći

 

Koja je vaša idealna težina utvrdiće lekar, jedan od načina je određivanje indeksa telesne mase (BMI – body mass index). U zavisnosti od toga da li imate nedovoljnu težinu, normalnu, povišenu ili ste gojazni preporučiće vam koliko kilograma treba da dobijete u trudnoći. Porast težine nije ujednačen i ne postoji formula po kojoj možete da se orjentišete ali većina žena u prvim mesecima dobija malo ili čak gubi na težini što verovatno ima veze sa mučninama i povraćanjem ali to tada ne utiče na rast bebe. U drugom i trećem tromesečju svakako je važnije da dobijanje na težini bude optimalno ali i ako bude neko veće odstupanje lekar će sve vreme pratiti rast bebe pa ne treba previše da brinete jer ako bude potrebno uputiće vas kod dijetetičara.

 

Pored adekvatne ishrane na telesnu težinu utiče i vaša fizička aktivnost. Ako ste trudnoću započeli sa dobrom fizičkom kondicijom, treba je samo održavati i dalje. Danas je uobičajeno da žene u trudnoći vežbaju i bave se sportom. Zahvaljujući vežbama mnogi problemi koji prate trudnoću izostaju ili su svedeni na minimum (mučnina, povraćanje, bolovi u leđima, grčevi u mišićima, opstipacija...).

Promene kojima je organizam žene izložen u trudnoći mogu da dovedu do konstantnog nedostatka energije ili čak do iscrpljenosti koja može da ugrozi razvoj ploda. Najveće dileme u vezi vežbanja su kada je žena u drugom stanju. Ako je trudnoća uredna što će potvrditi lekar, potpuno je bezbedno da trudnica vežba dva do tri puta nedeljno po  30-45min.

Redovnim vežbanjem se popravlja cirkulacija, olakšava disanje, mišićni tonus je bolji, koža ostaje zategnuta. Fizička aktivnost pomaže u kontroli dobijanja u težini tokom trudnoće i tako sprečava pojavu trudničkog dijabetesa, povišenog pritiska, proširenje vena... To može da bude neki sport kojim se već bavite, rekreativne aktivnosti koje upražnjavate ili vežbanje u fitnes centru uz pomoć fizioterapeuta ili fines instruktora koji će prilagoditi vežbe vašem trenutnom stanju.

 

U porođaju

 

Potpuni izostanak fizičke aktivnosti u trudnoći može da bude faktor rizika za mnoge komplikacije tokom porođaja (traumatičan porođaj, patnja bebe zbog nedostatka kiseonika, hitno završavanje porođaja carskim rezom...). Prosečna dužina trajanja porođaja je 8-10-12 sati za prvorotke što svakako zahteva dobru kondiciju, zato je potrebna dobra priprema kako psihička tako i fizička. Faza napinjanja pri istiskivanju bebe takođe predstavlja veliki napor za koji se treba dobro pripremiti kako ne bi došlo do zastoja bebe u porođajnom kanalu što zahteva hitno završavanje porođaja.

 

Posle porođaja

 

Težina dobijena u trudnoći ima svrhu da hrani bebu koja se razvija i da obezbedi rezerve namenjene dojenju nakon porođaja. Ukoliko su ove potrebe zadovoljene i dojite bebu u roku od nekoliko meseci vratićete se na težinu od pre trudnoće. Vežbanje će vam pomoći u tome i održaćete vašu fizičku kondiciju.

Prekomerna težina u trudnoći i nedovoljna fizička aktivnost imaju za posledicu mlitavost mišića, smanjenu elastičnost kože i nekoliko kilograma viška nakon porođaja.

Dobra fizička kondicija utiče na brži oporavak tokom perioda babinja, skraćuje se vreme potrebno za vraćanje na stanje pre trudnoće, brže se uspostavlja normalna statika tela.

Dobro držanje je takođe razlog zašto treba vežbati. Neravnoteža u snazi određenih grupa mišića može da dovede do nepravilnog položaja kičme, što je čest slušaj kada su u pitanju leđni i trbušni mišići, naročito tokom trudnoće i nakon porođaja.

 

Ako znate principe vežbanja i imate dovoljno iskustva, možete da vežbate sami kod kuće bez trenera. Uvek započnite sa jednostavnim vežbama, laganim tempom, ako ste se zamorili i ponestaje vam vazduh znači da ste se preforsirali, usporite ili prekinite i odmorite se. Ako niste sigurni da li pravilno vežbate ili ne postižete očekivane rezultate svakako se obratite stručnjaku, fizioterapeutu ili fitnes instruktoru ili se uključite u organizovani program vežbanja.

 

Autor: Snežana Milanović, Visoki strukovni fizioterapeut, Centar za korektivnu gimnastiku

Dobijanje na težini po nedeljama trudnoće
Koliko je preporučljivo ugojiti se u trudnoći i zbog čega kilogrami tako naglo rastu?
14
Tumačenje ultrazvučnih nalaza u trudnoći
EDD, BPD, TCD, GS... pomažemo vam da razumete šta znače sve te skraćenice koje ginekolozi koriste za tumačenje razvoja v...
14
Krvarenje u prvom tromesečju trudnoće
Krvarenje u prvom tromesečju trudnoće je znak da postoji mogući problem.
10
Zašto se bebe mrdaju dok su u stomaku
Novo istraživanje pokazalo je da pokreti bebe imaju i drugu "svrhu", osim da mami ne daju da spava.
10


Klikni “Like” i dodaj svoj komentar na članak:




Kuvar: mikulas
Sad kada je sezona paprika i paradajza nemojte propustiti da napravite ukusan ručak

Anketa

Hana ili Helena
pisuljica



Hana (52%)

Helena (48%)


Ukupan broj glasova: 122

Hvala za glasove. Glasao/la si za sve aktuelne ankete. Izradi svoju anketu!

Oznake

Click Here