Ringeraja.rs je specijalizovani portal, namenjen budućim roditeljima, trudnicama i roditeljima predškolske dece.
Copyright 2008-2025
Danu media d.o.o. Beograd
Najavljene promene Zakona o bezbednosti saobraćaja izazvale su brojne reakcije u javnosti. I dok se roditelji bune zbog finansijskih troškova koje ih čekaju ako se obavezna upotreba auto-sedišta produži do uzrasta od 12 godina i visine do 135 centimetara, dotle su stručnjaci koji se bave bezbednošću saobraćaja saglasni da su takve promene neophodne, jer će sačuvati mnoge dečje živote.
- Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima u proceduri je upućivanja na razmatranje Vladi, posle čega će se naći pred poslanicima Narodne skupstine koji će odlučiti o njegovom usvajanju - kaže Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja. - Telo za koordinaciju bezbednosti saobraćaja, kao međuministarsko telo Vlade, zvanično je usvojilo strateški cilj da najkasnije do 2020. godine moramo dostići nivo da nam više nikada nijedno dete ne pogine u saobraćaju. Ovim je država Srbija jasno zauzela stav da neće dozvoliti gubitak dečjih života u saobraćajnim nezgodama. U skladu sa tim, izmene zakona idu u pravcu veće zaštite dece i značajan broj odredbi se menja i dopunjuje kako bi naša deca bila bezbednija u saobraćaju.
Stradanje u saobraćaju je među najčeščim uzrocima smrti i invaliditeta dece do 14 godina. Kako navodi Okanović, prethodnih godina dosta je urađeno na poboljšanju zaštite dece pešaka. Preduzimane su tehničke mere za usporavanje saobraćaja u blizini škola i sprečavanje izletanja dece na kolovoz. Godinama se sistematski sprovodi edukacija u školama o bezbednom ponašanju na putu od kuće do škole. Međutim, potpuno je zanemareno učešće dece u saobraćaju kao putnika u vozilu, kao i edukacija i podizanje svesti roditelja o značaju korišćenja sistema zaštite dece u vozilu, navodi Okanović. Zbog toga već nekoliko godina deca u Srbiji znatno češće ginu kao putnici u vozilu nego kao pešaci.
- Novo zakonsko rešenje u skladu je sa važećom direktivom EU koja se obavezno primenjuje u svim članicama Unije - dodaje Okanović. Kod nas se, sa postojećim zakonskim rešenjem, tek svako peto dete staro do tri godine prevozi u dečjem sedistu, što je strahovito mali procenat. Takođe, nema precizne statistike koliko je dece ispravno vezano u sedištima. Strahuje se da se bar trećina onih vezanih u sedištima prevozi u neodgovarajućim šedištima, da sedišta nisu bezbedno pričvršćena za vozilo ili da deca nisu bezbedno vezana u sedištu.
Za poštovanje zakona jedini argument za primenu ne sme da bude kazna. Jer, što se tiče kazni za prevoz deteta van sedišta, one su užasne. A to je da ostanete bez deteta ili da ono ostane trajni invalid.
Pri predlaganju promena Zakona predlagač je krenuo od analize faktičkog stanja - deca niža od 135 cm ne mogu bezbedno da vežu sigurnosni pojas bez upotrebe dodatnih sistema zaštite. Ako ih vežete pojasom za odrasle, gornji deo pojasa dolazi im u visinu glave ili vrata. Pri sudaru ili naglom kočenju takav pojas može da nanese povrede detetu, čak i smrtonosne.
- Zato su postojeće odredbe Zakona, po kojima se upotreba posebnih auto-sedišta za decu ograničava do treće godine, u stvari loše i opasne, jer naređuju roditeljima čije dete može biti visoko samo 95 cm da ga vežu sigurnosnim pojasom bez dodatnih sredstava zaštite te mu na taj način ugroze život - upozorava Damir Okanović. - Uobičajeni zastitni sistemi zadržavanja u slučaju sudara ili prevrtanja, poput pojasa i vazdušnih jastuka, napravljeni
su za odrasle. Dečja sedišta su zapravo posrednici između pojaseva i deteta, konaoji omogućavaju da dete upotrebljava klasičan pojas na bezbedan način. Takođe, veoma je bitna i njegova zaštitna funkcija u slučaju bočnog sudara, jer zadržava glavu deteta.
Iako mi kao društvo želimo da nam deca budu bezbedna u saobraćaju, stepen svesti o načinima kako da ih zaštitimo tokom vožnje veoma je nizak. Predloženo zakonsko rešenje deo je promena koje treba da iskorene stradanje dece u saobraćaju. Ali podjednako važan element je edukacija roditelja i svih javnih službi, kao i rad na promeni stavova prema bezbednom prevozu dece. Tek tada će promene Zakona dati prave efekte.
Ništa ne košta više od života
- Dečje sedište može da se kupi već po ceni koja jednaka jednomesečnom izdatku za pelene. Nije problem u ceni već u stavu roditelja da im sedište ne treba. A ono što je nepotrebno to je i skupo, koliko god koštalo. Postoje mitovi u koje, nažalost, veruje veliki broj roditelja, a to je da će rukama zadržati dete u slučaju sudara - pojašnjava Okanović. - Takođe, među građanima je ukorenjen i mit da se nekada davno deca nisu vezivala, pa im ništa nije falilo. To je veoma opasna zabluda. Devedesetih godina na našim putevima ginulo je i po 150 dece godišnje! Na primer 1998. 31 dete je poginulo kao putnik u vozilu, dok je prošle godine poginulo ukupno 10 mališana, od čega su četvoro bili putnici u vozilu.
Мажење беба.
пеперутка16
Да ли ваше бебе (6-12 месеци) воле да се мазе? Моја чак ни не слуша, само ме одгурује, пење се по мени, вуче,... чак ни не жели да се носи, само гледа да побегне. То ми је стварно чудно.. Какве су ваше?