|      
Želiš da odustaneš od takmičenja?
Pre nego što potvrdiš svoju odluku, upoznaj se sa detaljima.
Ukoliko potvrdiš odustajanje, na tvoj računar ćemo automatski ubaciti cookie, koji će nam omogućiti da te tokom takmičenja (26.04 -30.04.2021) prilikom dolaska na portal prepoznamo i omogućimo ti neometano korišćenje portala, bez prikazivanja ikona Ringerajinog sponzora, odnosno kontrole uz desni rub ekrana.

Istovremeno, oduzećemo ti sve prikupljene bodove, čime se na žalost gubi pravo za osvajanje nagrade.

Da li još uvek želiš da odustaneš od takmičenja?
Ringeraja.rs koristi "kolačiće" u cilju pružanja boljeg korisničkog iskustva, praćenja posećenosti i prikaza oglasa. Postavke prihvatanja kolačića podesite u vašem internet pretraživaču.
Nastavkom korišćenja smatra se da se slažete sa korišćenjem kolačića u navedene svrhe. Za nastavak kliknite "U redu".   Saznajte više.

Promena zakona sačuvaće dečije živote

Uredništvo portala Ringeraja.rs, 20.5.2015
Najavljene promene Zakona o bezbednosti saobraćaja izazvale su brojne reakcije u javnosti.

image
/11


Najavljene promene Zakona o bezbednosti saobraćaja izazvale su brojne reakcije u javnosti. I dok se roditelji bune zbog finansijskih troškova koje ih čekaju ako se obavezna upotreba auto-sedišta produži do uzrasta od 12 godina i visine do 135 centimetara, dotle su stručnjaci koji se bave bezbednošću saobraćaja saglasni da su takve promene neophodne, jer će sačuvati mnoge dečje živote.

 

- Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima u proceduri je upućivanja na razmatranje Vladi, posle čega će se naći pred poslanicima Narodne skupstine koji će odlučiti o njegovom usvajanju - kaže Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja. - Telo za koordinaciju bezbednosti saobraćaja, kao međuministarsko telo Vlade, zvanično je usvojilo strateški cilj da najkasnije do 2020. godine moramo dostići nivo da nam više nikada nijedno dete ne pogine u saobraćaju. Ovim je država Srbija jasno zauzela stav da neće dozvoliti gubitak dečjih života u saobraćajnim nezgodama. U skladu sa tim, izmene zakona idu u pravcu veće zaštite dece i značajan broj odredbi se menja i dopunjuje kako bi naša deca bila bezbednija u saobraćaju.

Stradanje u saobraćaju je među najčeščim uzrocima smrti i invaliditeta dece do 14 godina. Kako navodi Okanović, prethodnih godina dosta je urađeno na poboljšanju zaštite dece pešaka. Preduzimane su tehničke mere za usporavanje saobraćaja u blizini škola i sprečavanje izletanja dece na kolovoz. Godinama se sistematski sprovodi edukacija u školama o bezbednom ponašanju na putu od kuće do škole. Međutim, potpuno je zanemareno učešće dece u saobraćaju kao putnika u vozilu, kao i edukacija i podizanje svesti roditelja o značaju korišćenja sistema zaštite dece u vozilu, navodi Okanović. Zbog toga već nekoliko godina deca u Srbiji znatno češće ginu kao putnici u vozilu nego kao pešaci.

-  Novo zakonsko rešenje u skladu je sa važećom direktivom EU koja se obavezno primenjuje u svim članicama Unije - dodaje Okanović. Kod nas se, sa postojećim zakonskim rešenjem, tek svako peto dete staro do tri godine prevozi u dečjem sedistu, što je strahovito mali procenat. Takođe, nema precizne statistike koliko je dece ispravno vezano u sedištima. Strahuje se da se bar trećina onih vezanih u sedištima prevozi u neodgovarajućim šedištima, da sedišta nisu bezbedno pričvršćena za vozilo ili da deca nisu bezbedno vezana u sedištu.

Za poštovanje zakona jedini argument za primenu ne sme da bude kazna. Jer, što se tiče kazni za prevoz deteta van sedišta, one su užasne. A to je da ostanete bez deteta ili da ono ostane trajni invalid.

Pri predlaganju promena Zakona predlagač je krenuo od analize faktičkog stanja - deca niža od 135 cm ne mogu bezbedno da vežu sigurnosni pojas bez upotrebe dodatnih sistema zaštite. Ako ih vežete pojasom za odrasle, gornji deo pojasa dolazi im u visinu glave ili vrata. Pri sudaru ili naglom kočenju takav pojas može da nanese povrede detetu, čak i smrtonosne.

- Zato su postojeće odredbe Zakona, po kojima se upotreba posebnih auto-sedišta za decu ograničava do treće godine, u stvari loše i opasne, jer naređuju roditeljima čije dete može biti visoko samo 95 cm da ga vežu sigurnosnim pojasom bez dodatnih sredstava zaštite te mu na taj način ugroze život - upozorava Damir Okanović. - Uobičajeni zastitni sistemi zadržavanja u slučaju sudara ili prevrtanja, poput pojasa i vazdušnih jastuka, napravljeni

su za odrasle.  Dečja sedišta su zapravo posrednici između pojaseva i deteta, konaoji omogućavaju da dete upotrebljava klasičan pojas na bezbedan način. Takođe, veoma je bitna i njegova zaštitna funkcija u slučaju bočnog sudara, jer zadržava glavu deteta.

 

Iako mi kao društvo želimo da nam deca budu bezbedna u saobraćaju, stepen svesti o načinima kako da ih zaštitimo tokom vožnje veoma je nizak.  Predloženo zakonsko rešenje deo je promena koje treba da iskorene stradanje dece u saobraćaju. Ali podjednako važan element je edukacija roditelja i svih javnih službi, kao i rad na promeni stavova prema bezbednom prevozu dece. Tek tada će promene Zakona dati prave efekte.

 

Ništa ne košta više od života


- Dečje sedište može da se kupi već po ceni koja jednaka jednomesečnom izdatku za pelene. Nije problem u ceni već u stavu roditelja da im sedište ne treba. A ono što je nepotrebno to je i skupo, koliko god koštalo. Postoje mitovi u koje, nažalost, veruje veliki broj roditelja, a to je da će rukama zadržati dete u slučaju sudara - pojašnjava Okanović. - Takođe, među građanima je ukorenjen i mit da se nekada davno deca nisu vezivala, pa im ništa nije falilo. To je veoma opasna zabluda. Devedesetih godina na našim putevima ginulo je i po 150 dece godišnje! Na primer  1998. 31 dete je poginulo kao putnik u vozilu, dok je prošle godine poginulo ukupno 10 mališana, od čega su četvoro bili putnici u vozilu. 

 

 

 

 

Klikni “Like” i dodaj svoj komentar na članak:

Kao majka dečaka mislim na vaše ćerke, dok...
Odbijam da napuste moju kuću misleći da su jači pol. Ipak, želim da ih ohrabrim da budu što jači. Ali i nežni takođe. Ka...
7
Prelepa GRČKA imena ZA DEČAKE
Grčka je zemlja sa drevnom kulturom, bogovima i mitološkim bićama, koja nam je dala i prelepa ženska i muška grčka imena...
4
Sto lica autizma: Autizam nije samo kada d...
Autizam je neman koja te neće ubiti. Ona je zver koja te zlostavlja svaki dan, nekad manje, nekad više.
4
6 načina da učinite da se vaše dete oseća ...
Ovi jednostavni, ali efikasni načini učiniće da se vaše dete (ili sva vaša deca) oseća posebno i veoma voljeno.
4





MAME KAŽU: Uz APPETITO MEDU, deca bolje jedu
Brojni su razlozi zbog kojih deca odbijaju da jedu. Neka postaju probirljiva posle nekih infekcija, naročito onih koje s...
Razbili ste živin toplomer!!!
Nije neobično da se dete poigra toplomerom, koji lako puca kada padne na tvrdu podlogu. Tu obično nastane panika ako se ...



image
lepic
Dajte im negu i preparate koje zaslužuju, najbolje, PHARMALIFE!
Ova godina je bila prepuna neprospavanih noći, uz FITOBALM je mnogo lakše sve prošlo, mazali smo po grudima, leđima i oko nosića da bi mogli da dišemo i udišemo blagi miris i sekret iz nosića je mekši i lakše ga je odstraniti. Počeli smo polako i sa BRONCAMIL sirupom, kašljali smo jako, ma najstrašnije, bili smo pred upalom pluća. IMMUNO jos nismo, ali u januaru planiramo korišćenje i ovog vašeg preparata. Apis Gola sprej je jako dobar da ublazi bol u grlu. Poštovanje za vaše proizvode. Hvala vam na brizi i pomoći!  Više >>
image

Anketa

Нос.
пеперутка16

Како чистите нос мале деце?

Click Here