|      
Želiš da odustaneš od takmičenja?
Pre nego što potvrdiš svoju odluku, upoznaj se sa detaljima.
Ukoliko potvrdiš odustajanje, na tvoj računar ćemo automatski ubaciti cookie, koji će nam omogućiti da te tokom takmičenja (26.04 -30.04.2021) prilikom dolaska na portal prepoznamo i omogućimo ti neometano korišćenje portala, bez prikazivanja ikona Ringerajinog sponzora, odnosno kontrole uz desni rub ekrana.

Istovremeno, oduzećemo ti sve prikupljene bodove, čime se na žalost gubi pravo za osvajanje nagrade.

Da li još uvek želiš da odustaneš od takmičenja?

Kvalitet vašeg odnosa sa detetom zavisi od svakodnevne komunikacije

Uredništvo portala Ringeraja.rs, 22.5.2024
Poruke koje roditelji svakodnevno upućuju svojoj deci se posmatraju kao jedan od pokazatelja odnosa roditelja prema detetu i predstavljaju odraz kvaliteta roditeljevog prihvatanja deteta. Pod njima se podrazumevaju verbalne reakcije roditelja na dečje ponašanje, dečja postignuća, napore i sposobnosti deteta.

image
Kvalitet odnosa zavisi od toga koje poruke dominiraju u svakodnevnoj komunikaciji. Foto: Freepik.com
/11


Kad govorimo o roditeljskim porukama, razlikujemo njihovu formu i sadržaj. Pod formom se podrazumeva način na koje se one šalju odnosno “prizvuk” koje imaju, dok sadržaj predstavlja ono na šta se poruke odnose i zbog čega se deci, na prvom mestu, i upućuju. Forma poruka se razume kao ključna karakteristika prema kojoj se o njima može govoriti kao o podržavajućim ili omalovažavajućim sa aspekta efekata koje proizvode kod deteta. Istovremeno je, sa istog aspekta, njihov sadržaj vrednosno neutralan.


Osnovna pretpostavka je da na dete ne ostavlja toliki trag nešto što mu je rečeno, već način na koji je to učinjeno. Sadržinski ista poruka se može na različit način primiti i protumačiti u zavisnosti od forme u kojoj je upućena. Roditelj koji prihvata dete će isti sadržaj preneti u formi drugačijoj od nekoga ko svoje dete ne prihvata onakvim kakvim ono jeste i stalno mu nalazi zamerke. Istovremeno će oba ova roditelja vršiti kvalitativno različit uticaj na dete.


U vezi sa tim se može razlikovati dva tipa poruka koje se mogu javiti u svakodnevnoj komunikaciji, a to su: poruke podrške i omalovažavajuće poruke.


Poruke podrške jesu poruke prihvatanja deteta putem kojih roditelj saopštava detetu da ga prihvata kao ličnost, onakvim kakvim ono jeste sa svim njegovim vrlinama i manama.


Porukama podrške se potvrđuje poverenje u detetove sposobnosti i namere, priznaju i hrabre njegovi napori i postignuća, pokazuje naklonost i pozitivna osećanja. Pod porukama podrške se podrazumevaju:

  • Pohvale
  • Uvažavanje
  • Ohrabrivanje
  • Pokazivanje razumevanja


Omalovažavajuće poruke predstavljaju poruke neprihvatanja deteta. Na osnovu njih, roditelj izražava svoje neprihvatanje deteta kakvo ono zaista jeste, već prihvatanje sopstvene predstave kakvo bi ono trebalo da bude. One predstavljaju verbalne reakcije putem kojih roditelj dovodi u pitanje detetov karakter, ugrožava njegovo samopoštovanje, omalovažava ga kao osobu, lepi etiketu na njegovu ličnost. One na dete ukazuju optužujućim prstom. Ovaj tip poruka podrazumeva sledeće kategorije:

  • Kritike
  • Ismevanje
  • Osuđivanje
  • Izazivanje krivice


Većina roditelja šalje i poruke podrške i omalovažavajuće poruke. Kvalitet odnosa zavisi od toga koje poruke dominiraju u svakodnevnoj komunikaciji. Istovremeno, je veoma značajno sa aspekta psihosocijalnog razvoja deteta da poruke podrške odnesu prevagu.

 

Mnogi autori se bave problematikom odnosa roditelj-dete. Izdvajamo vam shvatanje grupe autorki socio-edukativnog programa za porodicu „Škola za roditelje“ (Medić, Matejić- Đuričić, Vasiljević-Vlaović, 1997).

 

Na relaciji roditelj-dete moguće razlikovati dve vrste odnosa roditelja prema detetu, koje se međusobno razlikuju u zavisnosti od kvaliteta roditeljevog prihvatanja deteta.

Autorke govore o sledećim vrstama, tačnije filozofijama odnosa roditelja prema deci

1. Prihvatanje deteta
2. Prihvatanje sopstvene slike deteta.

Prihvatanje deteta podrazumeva sasvim određenu filozofiju odnosa roditelj-dete, specifičan jezik komuniciranja između roditelja i deteta, što zajedno boji sliku ukupnih efekata na dete. Kada je reč o filozofiji prihvatanja deteta, pod njom se podrazumeva da roditelj prihvata dete onakvim kakvo ono jeste sa svim njegovim manama i vrlinama. Tokom procesa vaspitanja, roditelj je usmeren i pruža podršku razvoju pozitivnih strana detetove ličnosti, a pihvatanjem mana otvara se mogućnost za njihovu promenu. Što se tiče komunikacije roditelja sa decom, filozofija prihvatanja podrazumeva korišćenje jezika prihvatanja koji ima sledeće karakteristike: komunikacija se odvija na pozitivnom emocinalnom planu, dvosmerna je, što podrazumeva da dete i daje i prima od roditelja, dok su osnovne poruke – poruke prihvatanja u koje spadaju poruke uvažavanja, ohrabrivanja, oslobađanja od straha i podrška. Roditelji otvoreno i jasno deci pokazuju pozitivna osećanja, dok kontrolišu i suzbijaju negativna.

 

Nasuprot filozofiji prihvatanja, u okviru odnosa roditelja prema deci je filozofija prihvatanje sopstvene slike deteta. Ona podrazumeva da roditelj ne prihvata dete onakvo kakvo jeste, već sopstvenu sliku o tome kakvo bi ono trebalo da bude. U odnosu sa detetom roditelj vrši stalnu presiju da kod deteta ispravi svo ono što smatra neprihvatljivim i negativnim. Komunikacija ima abmivalentan emocionalni ton, jednosmerna je, što znači da je dete u svojstvu pasivnog primaoca, dok su osnovne poruke – poruke optuživanja: optuživanje, osuđivanje, kritike, moralisanje.

 

U slučaju pokazivanja osećanja, roditelji imaju problem da ih jasno i otvoreno pokazu.

 

Navedene filozofije, odnosno vrste odnosa proizvode u potpunosti međusobno suprotne efekte po psiho-socijalni razvoj deteta:

 


 

Želimo Vam puno radosti i uspeha

u praćenju Vašeg deteta na putu školovanja i odrastanja!

 

 

Autor: Viva Verbum

www.vivaverbum.rs

 

Tim Centra Viva Verbum je vođen uverenjem da je podrška detetu sa teškoćama u razvoju onoliko uspešna koliko i mreža podrške njegovim roditeljima, a to znači celoj porodici. Stoga smatramo da je ključno za uspešan tretman osnažiti roditelje, obezbediti im mesto i vreme samo za njih, u kojem će moći da iskažu svoje strahove, brige, otpuste teške emocije i postave pitanja.

Stalnim učenjem, i ulaganjem u svoje obrazovanje naši defektolozi i psiholozi, koji su ujedno porodični, REBT, psihoanalitički, dečji i TA psihoterapeuti usavršavaju svoje veštine koje su neophodne za kvalitetan rad sa osetljivim pojedincima i porodicama.

Ukoliko prepoznajete da vam treba individualna psihološka podrška, defektološki ili logopedski tretman, dečja psihoterapija, porodično ili bračno savetovanje, naš tim je otvoren da vas čuje, ohrabri ili kreira odgovarajući tretman za vas ili vaše dete.


Dobrodošli u Viva Verbum, mesto gde je živa reč pokretač i put ka promeni.

 

www.vivaverbum.rs

 

Telefon: 064-953-44-16

 Email: office@vivaverbum.rs

Adresa: Miloša Zečevića 8, Beograd

 

 


Promo objava

Klikni “Like” i dodaj svoj komentar na članak:

3 predmeta u školi najvažnija za razvoj mozga
Tri predmeta većina dece OTALJAVA, a psiholozi smatraju da su oni do 12. godine NAJVAŽNIJI za razvoj mozga.
7
VARIČELA: bolest sa najviše zabluda
Ovčije boginje su čest nezvani gost dečjih kolektiva gde se veoma lako šire među decom koja nisu preležala ovu zaraznu b...
6
Dvije ljenštine
Bajke i pripovetke za decu na Ringeraja.rs
6
Lekcija roditeljima
Pred svima vaše dete je najbolje na svetu, prekrivate svaku njegovu grešku, tako ono postaje potpuno nesvesno svojih gre...
5





Zašto deca grickaju nokte i kako stati na ...
Navika se najčešće javlja u 5, 7. i 11. godini, ponekad u adolescenciji, a istraživanja pokazuju da u nekom periodu razv...
25 najlepših citata o sestrama
Veliko je bogatstvo kada imaš sestru. Bilo da je starija ili mlađa, ona je tvoja najbolja prijateljica do kraja života. ...



Anketa

ime Vanja!
pisuljica

za decaka ili za devojcicu?

Za decaka (32%)

Za devojcicu (68%)


Ukupan broj glasova: 84

Hvala za glasove. Glasao/la si za sve aktuelne ankete. Izradi svoju anketu!
Click Here