Ringeraja.rs je specijalizovani portal, namenjen budućim roditeljima, trudnicama i roditeljima predškolske dece.
Copyright 2008-2025
Danu media d.o.o. Beograd
Taktilni sistem (čulo dodira) ima veliku ulogu u određivanju mentalnog, telesnog i emocionalnog ljudskog ponašanja.
Taktilne informacije dobijamo putem taktilnih receptora u našoj koži koji su smešteni svuda po našem telu. Taktilne senzacije pritiska, vibracije, svraba, toplote, hladnoće, svraba ili bola aktiviraju receptore u koži. Naš senzorni sistem obrađuje primljene informacije, integriše ih i ukoliko ste osoba sa tipičnom, urednom senzornom obradom vaše reakcije će takođe biti tipične i da kažemo uobičajene.
Ukoliko osetite da vas neko golica, nasmejaćete se ili kazati: ” Prestani!”, ukoliko osetite da vas nešto svrbi počešaćete se itd. Takođe moći ćete verbalno da definišete senzacije u telu. Sposobnost da jasno obrađujemo taktilne osete vrlo je važna, ne samo za motorno planiranje, svesnost o telu, vizuelnu diskriminaciju, već i za sposobnost učenja, emocionalnu sigurnost i socijane veštine.
Našu reakciju na podražaje koje primamo putem čula dodira određuju neurološki procesi inhibicije ili diskriminacije informacija.
Inhibicija je neurološki proces koji omogućava našem nervnom sistemu da selektivno reaguje na određene taktilne podražaje, tj. štiti nas od preterane reakcije na senzorni podražaj. Na primer taktilne senzacije koje primamo svakodnevno od odeće koja dodiruje telo obrađuje naš nervni sistem. Većina osoba sa tipičnom senzornom obradom inhibira percepciju tih senzacija i na taj način sprečava preteranu reakciju nervnog sistema.
Diskriminacija je takođe neurološki proces koji podrazumeva složenu obradu informacija u hemisferama mozga i omogućava nam da odredimo o kakvoj vrsti dodira se radi, teksturi, obliku itd.
PROČITAJ JOŠ: Šta je to senzorna integracija?
Šta se dešava kod osoba sa teškoćama senzorne obrade ili teškoćama senzorne integracije?
Osobe sa teškoćama senzorne obrade, senzacije koje stvara dodir doživljavaju na drugačiji način. Nešto što je drugim osobama prijatno, za njih može biti poprilično iritantno. Često im je teško da verbalno definišu kako se osećaju, pa umesto toga kažu kako osećaju izvesnu nelagodu. Osećaj koji stvara dodir može da bude do te mere neprijatan da će kod osobe sa teškoćom senzorne obrade osim stalnog izbegavanja, pojačati anksioznost do visokog nivoa i na taj način stvarati svakodnevnu napetost jer je pažnja usmerena na iščekivanje neprijatnosti koju stvaraju različite vrste dodira. Neka od ponašanja koja ukazuju na ovakvu vrstu problema su:
Takođe rekacija može da bude i drugačija i predstavlja zapravo nedovoljnu osetljivost na dodir. Neka od sledećih ponašanja mogu biti pokazatelj:
Osoba sa ovakvom vrstom senzorne obrade može imati potrebu za povećanim taktilnim unosom pa možemo primetiti da trlja ili grize sopstvenu kožu, prstima uvrće kosu, žvače nejestive predmete (nokte, kragnu na odelu, igračke, olovke id.) Kako bi se otklonile ili olakšale tegobe nastale kao posledica neadekvatne senzorne obrade potrebno je obratiti se sezornom terapeutu i započeti sa tretmanom senzorne integracije.
Tim Centra Viva Verbum je vođen uverenjem da je podrška detetu sa teškoćama u razvoju onoliko uspešna koliko i mreža podrške njegovim roditeljima, a to znači celoj porodici. Stoga smatramo da je ključno za uspešan tretman osnažiti roditelje, obezbediti im mesto i vreme samo za njih, u kojem će moći da iskažu svoje strahove, brige, otpuste teške emocije i postave pitanja.
Telefon: 064-953-44-16 Email: office@vivaverbum.rs Adresa: Miloša Zečevića 8, Beograd
|
U nastavku teksta daćemo predlog senzornih aktivnosti koje mogu da se sprovode i u kućnim uslovima, ukoliko ste sa terapeutom prepoznali, imenovali i utvrdili koju vrstu problema utaktilnoj senzornoj obradi imate vi ili vaše dete:
1. Igranje sa vlažnim ili prljavim (upotrebite pesak , blato, kremu za ruke ili penu za brijanje, čokoladu, puding, želatin, bananu, šlag)
2. Igranje sa zrnastim
3. Različiti materijali na telu
4. Duboki pritisak na telo koji često deluje umirujuće na razdraženi nervni sistem
U zavisnosti od vaše kreativnosti, vremena i ideja, aktivnosti mogu biti najrazličitije moguće. Najvažnije je da pratite dete i njegove reakcije tokom igre, te u skladu sa time korigujete ono što mu nudite.
PROČITAJ JOŠ: Kako je biti roditelj deteta sa smetnjama u razvoju
Autor: Viva Verbum
Kada ste roditelj deteta koje ima problem, nedostatak, dijagnozu ili bilo koju drugu poteškoću u svakodnevnom funkcionisanju često dođe trenutak kada i samo dete zatraži odgovore, jer primeti da se možda razlikuje od ostale dece u njegovom okruženju. Tada na scenu stupamo mi- roditelji, odrasli.
Međutim, to sto smo odrasli ne znači da uvek znamo sve, niti da imamo prave odgovore, pa iako za našu decu želimo najbolje, često se dogodi da se i sami spotaknemo i osetimo zbunjeno. U tekstu koji je pred vama, možda pronađete neke smernice ili savete koji bi mogli da vam olakšaju suočavanje sa pitanjem : „Mama, jesam li ja drugačiji?“ i nekim drugim sličnim pitanjima.
Dete shvata da se razlikuje od ostalih, a ako se o tome ne govori ili se izbegava tema, vrlo lako bi moglo razumeti da se radi o nečemu što je “loše” ili “nepoželjno”. Samim tim bi se moglo osetiti manje vredno , nepoželjno , nesigurno ili odbačeno.
Za decu mlađeg uzrasta dečije knjige o određenoj vrsti nedostatka mogle bi na jednostavniji i detetu bliži način objasniti njegovo stanje, a takođe mu pokazati da postoje i druga deca koja se bore sa istim problemima. Ako ne postoje knjige sa takvom tematikom , pokušajte da osmislite sami priče na neku od sličnih tema.
Razgovarajte sa detetom o izazovima sa kojima će se susretati, načinima na koje je moguće prevazići poteškoće i pokažite mu da postoji način da se poteškoće savladaju.
Ukažite detetu ili zajedno sa njim otkrivajte šta je to što ga interesuje , u čemu je dobar i negujte te veštine. Osećaj da je u nečemu dobar ili bolji od ostalih utiče pozitivno na njegovo samopouzdanje i sliku o sebi.
Vi kao roditelji igrate važnu ulogu u tome kako vaše dete sebe vidi i doživljava. Možete ga na primer pitati da vas nešto nauči i posle toga ga ohrabriti sa rečima: “ Znao sam da ti to možeš!” i sl. Deca treba da se osećaju važno i kompetentno da bi imali motivaciju za učenje i napredak.
Omogućite vašem detetu a i vama da se izbegne frustracija kad god je to moguće. Ukoliko dete ima teškoće sa rešavanjem određenih zadataka pokušajte pojednostaviti aktivnost pre nego što se dete naljuti ili odustane. Takođe je važno da postavite realne ciljeve koji su lako dostižni , što će vašem detetu omogućiti da izgradi samopouzdanje i veru u sebe.
Pohvalite ga ukoliko je njegov uspeh ili ponašanje za pohvalu, ali isto tako ukažite na ono što je nepoželjno ili neprihvatljivo u ponašanju. Budite jasni i dosledni u tome što radite.
Promo objava