Ringeraja.rs je specijalizovani portal, namenjen budućim roditeljima, trudnicama i roditeljima predškolske dece.
Copyright 2008-2024
Danu media d.o.o. Beograd
Mnogo razume, dobro govori i može da priča o onome što mu se ne sviđa. Ide u vrtić, druži se, zabavlja se i razvija se neverovatnom brzinom.
Četvorogodišnjaci se trude da se ponašaju kao veliki, ali su u isto vreme i dalje mala deca. Ipak, ovo je divno doba kada mame i tate još bolje upoznaju svoje dete i povezuju se sa njim na još dubljem nivou.
Evo šta treba da znate o ponašanju i razvoju četvorogodišnjaka:
1. Socijalne i emocionalne veštine – Većina dece u ovom uzrastu već ide u vrtić. Kada se dete nađe van porodice, među ostalom decom, mora da nauči nova pravila ponašanja i da razvije veštine komunikacije. On uči šta je prijateljstvo i razume kako njegovo ponašanje utiče na interakciju sa ljudima. Ovo je veoma važno iskustvo koje će detetu pomoći u budućnosti.
Do četvrte godine dete počinje da shvata šta je empatija, uči da deli igračke, da deli stvari i da igra igre uloga. Dete razume da je moguće ne plakati, lakše se odvaja od roditelja – sada već zna da će se vratiti.
Četvorogodišnjak uvek želi da zna šta će se tačno desiti tokom dana, jer se tako oseća bezbedno. Može da „komanduje“ svojim prijateljima, počinje da razume šta je humor, pa čak i pokušava da se šali. Voli da priča priče u kojima je teško razumeti šta se zaista dogodilo, a šta je samo plod njegove mašte.
2. Ponašanje tokom igre – U periodu od četiri godine, deca obično počinju da se igraju ne jedno po jedno, uranjajući u svoju maštu, već jedno sa drugim. Uloga zajedničkih igara sa drugom decom je mnogo važnija nego što se na prvi pogled čini. Ona podstiče maštu, pomažu u razvoju govornih veština, uče ih da uspostavljaju društvene veze sa vršnjacima i planiraju svoje akcije. Kroz ovu interakciju, četvorogodišnjak uči kako da radi sa drugima, kako da rešava probleme, reguliše svoje emocije i upravlja stresom. Sve ove veštine biće korisne detetu kada odraste.
3. Govorne veštine – Ako mislite da niko ne može nadmašiti vašeg trogodišnjaka u društvenom ponašanju, sačekajte dok ne napuni četiri godine. Deca sa četiri godine obično govore dugim rečenicama, postavljaju sve više pitanja, vole da pričaju priče, znaju mnogo poezije napamet i vole da ponavljaju psovke koje su negde čula. Razgovori sa četvorogodišnjacima su obično veoma promišljeni i filozofski, ali i neverovatno komični.
4. Razvoj motoričkih sposobnosti – Dete od četiri godine obično već ima dobro razvijenu grubu i finu motoriku. Ali postoji jedno upozorenje: deca u ovom uzrastu su veoma izbirljiva i pedantna – teže savršenstvu, žele sve da urade savršeno i stoga su spora. Ako im nešto ne polazi za rukom, brzo im se pojave suze u očima i može da počne bes.
Njihova želja da budu nezavisni raste svakim danom. Takođe, četvorogodišnjaci stalno razvijaju koordinaciju pokreta i osećaj za ravnotežu. Oni mogu da skaču na jednoj nozi, da bacaju loptu gore i da je uhvate, dobro se penju, trče, skaču, penju se i silaze niz stepenice.
5. Intelektualni razvoj – U ovom uzrastu deca aktivno uče o svetu oko sebe kako bi formirala sopstvenu predstavu o njemu. To ih tera da razmišljaju, donose odluke i rizikuju. Takođe u ovo vreme deca uče da prepoznaju razliku između stvarnosti i fantazije.
Među kognitivnim veštinama koje deca obično stiču do četvrte godine su sledeće:
Izvor: Novosti